Dzieci z Ukrainy. Jak dobrze być z nimi w szkole?
Seria spotkań “Dzieci z Ukrainy. Jak dobrze być z nimi w szkole” zostanie wznowiona po przerwie wakacyjnej. Zapraszamy serdecznie na spotkania dla osób towarzyszących dzieciom ukraińskim w polskich szkołach. Zapraszamy wszystkich zainteresowanych – wsparcia potrzebują zarówno studenci, jak i nauczyciele oraz wolontariusze bez przygotowania psychologiczno/pedagogicznego. Spotkania będziemy zaczynać prezentacją na określony temat, a potem pozostawimy przestrzeń na pytania i dyskusję. Koordynatorki: dr hab. Anna Cierpka, anna.cierpka@psych.uw.edu.pl dr Karolina Małek, kmalek@psych.uw.edu.pl Zachęcamy do zadawania pytań do poprzednich spotkań i przesyłania tematów jakie byłyby dla Państwa wartościowe poprzez formularz >> Czego się dowiesz: Sylwetka prowadzącej: dr Karolina Małek – adiunkt na Wydziale Psychologii UW, jednym z jej obszarów zainteresowań jest praca z nauczycielami – wspieranie ich w działalności wychowawczej i edukacyjnej, a także psychoprofilaktyka zawodu nauczyciela. Pracuje klinicznie jako psychoterapeutka par i rodzin w Specjalistycznej Poradni Rodzinnej Bemowo Link do nagrania: Uczniowie z Ukrainy Zachęcamy do zadawania pytań do poprzednich spotkań i przesyłania tematów jakie byłyby dla Państwa wartościowe poprzez formularz >> Czego się dowiesz: Sylwetka prowadzącej: dr hab. Anna Cierpka – pełni funkcję Kierowniczki Katedry Psychologii Rozwojowej, prowadzi zajęcia dydaktyczne na Wydziale Psychologii. Badawczo interesuje się rodziną jako środowiskiem rozwoju i wychowania oraz psychologią narracyjną. Przyjmuje, iż rzeczywistość jest konstruowana narracyjnie, a poprzez nasze opowieści bierzemy udział w tworzeniu świata. Pracuje jako psychoterapeutka par i rodzin oraz prowadzi terapię indywidualną. Link do nagrania: Granice pomagania Zachęcamy do zadawania pytań do poprzednich spotkań i przesyłania tematów jakie byłyby dla Państwa wartościowe poprzez formularz >> Czego się dowiesz: Sylwetki prowadzących: dr hab. Anna Cierpka – pełni funkcję Kierowniczki Katedry Psychologii Rozwojowej, prowadzi zajęcia dydaktyczne na Wydziale Psychologii. Badawczo interesuje się rodziną jako środowiskiem rozwoju i wychowania oraz psychologią narracyjną. Przyjmuje, iż rzeczywistość jest konstruowana narracyjnie, a poprzez nasze opowieści bierzemy udział w tworzeniu świata. Pracuje jako psychoterapeutka par i rodzin oraz prowadzi terapię indywidualną. mgr Zofia Borska-Mądrzycka – dyrektorka Warsaw International Studies in Psychology, asystent w Katedrze Psychologii Rozwojowej, prowadzi zajęcia dydaktyczne na Wydziale Psychologii. Ma doświadczenie z zakresu diagnozy psychologicznej, pracowała w Centrum Terapii Autyzmu SOTIS. dr Karolina Małek – adiunkt na Wydziale Psychologii UW, jednym z jej obszarów zainteresowań jest praca z nauczycielami – wspieranie ich w działalności wychowawczej i edukacyjnej, a także psychoprofilaktyka zawodu nauczyciela. Pracuje klinicznie jako psychoterapeutka par i rodzin w Specjalistycznej Poradni Rodzinnej Bemowo Link do nagrania: Wsparcie dla dzieci – zabawa Zachęcamy do zadawania pytań do poprzednich spotkań i przesyłania tematów jakie byłyby dla Państwa wartościowe poprzez formularz > Czego się dowiesz: Sylwetki prowadzących: dr hab. Anna Cierpka – pełni funkcję Kierowniczki Katedry Psychologii Rozwojowej, prowadzi zajęcia dydaktyczne na Wydziale Psychologii. Badawczo interesuje się rodziną jako środowiskiem rozwoju i wychowania oraz psychologią narracyjną. Przyjmuje, iż rzeczywistość jest konstruowana narracyjnie, a poprzez nasze opowieści bierzemy udział w tworzeniu świata. Pracuje jako psychoterapeutka par i rodzin oraz prowadzi terapię indywidualną. dr Karolina Małek – adiunkt na Wydziale Psychologii UW, jednym z jej obszarów zainteresowań jest praca z nauczycielami – wspieranie ich w działalności wychowawczej i edukacyjnej, a także psychoprofilaktyka zawodu nauczyciela. Pracuje klinicznie jako psychoterapeutka par i rodzin w Specjalistycznej Poradni Rodzinnej Bemowo dr Julia Barlińska – adiunkt na Wydziale Psychologii. W ramach zainteresowań tworzy programy profilaktyczne skierowane do dzieci oraz popularyzuje naukę, szczególnie w obszarze cyberprzemocy i zmiany nawyków żywieniowych Link do nagrania: Wzmocnienie i zabawa Zachęcamy do zadawania pytań do poprzednich spotkań i przesyłania tematów jakie byłyby dla Państwa wartościowe poprzez formularz > Czego się dowiesz: Sylwetki prowadzących: dr hab. Grażyna Katra – kierownik specjalizacji Psychologia Wychowawcza Stosowana. Zajmuje się problematyką okresu dorastania oraz wychowania. Jest inicjatorem powołania Zespołu ds. Edukacji Psychologicznej dla Specjalizacji Nauczycielskich UW i współtwórcą programu nauczania psychologii na tej specjalności. Odbyła szereg szkoleń z zakresu psychoterapii poznawczo-behawioralnej dzieci i młodzieży oraz terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach (poziom I i II) i licznych szkoleń opartych na tym podejściu. Jest certyfikowanym coachem MLC (Multi-Level Coaching). dr hab. Anna Cierpka – pełni funkcję Kierowniczki Katedry Psychologii Rozwojowej, prowadzi zajęcia dydaktyczne na Wydziale Psychologii. Badawczo interesuje się rodziną jako środowiskiem rozwoju i wychowania oraz psychologią narracyjną. Przyjmuje, iż rzeczywistość jest konstruowana narracyjnie, a poprzez nasze opowieści bierzemy udział w tworzeniu świata. Pracuje jako psychoterapeutka par i rodzin oraz prowadzi terapię indywidualną. dr Karolina Małek – adiunkt na Wydziale Psychologii UW, jednym z jej obszarów zainteresowań jest praca z nauczycielami – wspieranie ich w działalności wychowawczej i edukacyjnej, a także psychoprofilaktyka zawodu nauczyciela. Pracuje klinicznie jako psychoterapeutka par i rodzin w Specjalistycznej Poradni Rodzinnej Bemowo Link do nagrania: Pomoc w kryzysie Zachęcamy do zadawania pytań do poprzednich spotkań i przesyłania tematów jakie byłyby dla Państwa wartościowe poprzez formularz > Czego się dowiesz: Sylwetki prowadzących: dr hab. Anna Cierpka – pełni funkcję Kierowniczki Katedry Psychologii Rozwojowej, prowadzi zajęcia dydaktyczne na Wydziale Psychologii. Badawczo interesuje się rodziną jako środowiskiem rozwoju i wychowania oraz psychologią narracyjną. Przyjmuje, iż rzeczywistość jest konstruowana narracyjnie, a poprzez nasze opowieści bierzemy udział w tworzeniu świata. Pracuje jako psychoterapeutka par i rodzin oraz prowadzi terapię indywidualną. dr Karolina Małek – adiunkt na Wydziale Psychologii UW, jednym z jej obszarów zainteresowań jest praca z nauczycielami – wspieranie ich w działalności wychowawczej i edukacyjnej, a także psychoprofilaktyka zawodu nauczyciela. Pracuje klinicznie jako psychoterapeutka par i rodzin w Specjalistycznej Poradni Rodzinnej Bemowo Link do nagrania: Nauczyciele i Rodzice Do pobrania prezentacja: Nauczyciele i Rodzice jak budować współpracę Zachęcamy do zadawania pytań do poprzednich spotkań i przesyłania tematów jakie byłyby dla Państwa wartościowe poprzez formularz > Czego się dowiesz: Sylwetka prowadzącej: dr hab. Katarzyna Lubiewska jest pracownikiem Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz prezesem Towarzystwa Badań nad Emocjami i Przywiązaniem (SEAS Polska). Badaczka zajmuje się pomiarem przywiązania w bliskich związkach, rodzicielstwa oraz badaniem związków pomiędzy rodzicielstwem i przywiązaniem w perspektywie międzykulturowej. Link do nagrania: Przywiązanie w kontekście doświadczeń wojennych Do pobrania prezentacja: Przywiązanie na wojnie Zachęcamy do zadawania pytań do poprzednich spotkań i przesyłania tematów jakie byłyby dla Państwa wartościowe poprzez formularz > 11 maja o godz. 18.00. Spotkanie poprowadzi Zofia Borska-Mądrzycka pod hasłem: “Między asymilacją a adaptacją. Oczekiwania dorosłych opiekunów, a potrzeby dzieci-uchodźców”. Czego się dowiesz: Sylwetka prowadzącej: mgr Zofia Borska-Mądrzycka – dyrektorka Warsaw International Studies in Psychology, asystent w Katedrze Psychologii Rozwojowej, prowadzi zajęcia dydaktyczne na Wydziale Psychologii. Ma doświadczenie z zakresu diagnozy psychologicznej, pracowała w Centrum Terapii Autyzmu SOTIS. Do pobrania prezentacja: Dzieci Uchodźcy Zachęcamy do zadawania pytań do poprzednich spotkań i przesyłania tematów jakie byłyby dla Państwa wartościowe poprzez formularz > Sylwetki gości: Czego się dowiesz: Opis: Wielu z nas od początku inwazji zbrojnej w Ukrainie zaangażowało się w różne formy pomocy. Niestety, intensywne pomaganie może doprowadzić do tzw. wyczerpania współczuciem, które ma negatywne konsekwencje zarówno dla nas samych, jak i osób, które wspieramy. Aby skutecznie pomagać, musimy zadbać o swoje potrzeby i granice i móc korzystać ze specjalistycznego wsparcia. Dlatego właśnie powstała inicjatywa: “Pomagamy pomagającym – bezpłatna pomoc psychologiczna i kryzysowa dla osób wspierających Ukrainę”. Za inicjatywą stoi grupa psychologów, psychoterapeutów i interwentów kryzysowych, która udziela pomocy psychologicznej wolontariuszom oraz osobom, które przyjęły pod swój dach uchodźców. Na spotkaniu wspólnie zastanowimy się nad tym, jak mądrze pomagać, dbając o własne potrzeby. Opowiemy też o naszej inicjatywie i możliwości skorzystania z naszego wsparcia. Michał Jankowiak – pomysłodawca i główny organizator projektu, pedagog, streetworker i specjalista z zakresu interwencji kryzysowej, związany z fundacją ETOH i Fundacją Daj Herbatę. dr Anna Anzulewicz – adiunkt na Wydziale Psychologii UW, psycholożka specjalizująca się w pracy z osobami neuroróżnorodnymi, prowadzi szkolenia dla nauczycieli z zakresu pracy z dziećmi w kryzysie i uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Link do nagrania: Mądrze pomagać Zachęcamy do zadawania pytań do poprzednich spotkań i przesyłania tematów jakie byłyby dla Państwa wartościowe poprzez formularz > Komunikatory wizualne: Ulotka wolontariuszy „Na punkcie pomocowym. Co robić?” Ulotkę opracowali: Anna Wieczorek, Joanna Stefańska, Ludmiła Rycielska, Martyna Goryniak, Radosław Kaczan, Kira Dobroczyńska, Boris Poleganov. Tłumaczenie na język ukraiński: Anna Piekut, Halyna Synieoka. GUIDE FOR REFUGEE PARENTS By psychologists Atle Dyregrov and Magne Raundalen Emotional Protected Space – From Stress to Functionalty During Emergencies Zadaj nam pytanie lub zgłoś temat!
Uczniowie z Ukrainy. Jak dobrze być z nimi w szkole? (16.03.2022)
Do pobrania prezentacja: Uczniowie z Ukrainy
Granice pomagania. Czy trzeba się chronić? (23.03.2022)
Do pobrania prezentacja: Granice Pomagania
Wsparcie dla dzieci – budująca bezpieczeństwo i lecząca zabawa (30.03.2022)
Do pobrania prezentacja: Wsparcie dla dzieci
Wzmocnienie i dobra zabawa dla dzieci. Добре веселощів і підкріплення для дітей (06.04.2022)
Do pobrania prezentacja: Wzmocnienie i zabawa
Pomoc w kryzysie poprzez skupienie się na teraźniejszości i na lepszej przyszłości (13.04.2022)
Do pobrania prezentacja: Pomoc w kryzysie
Nauczyciele i Rodzice – jak budować współpracę (20.04.2022)
Przywiązanie w kontekście doświadczeń wojennych (27.04.2022)
Między asymilacją a adaptacją. Oczekiwania dorosłych opiekunów, a potrzeby dzieci-uchodźców (11.05.2022)
„Różnice miedzy szkoła ukraińska i polska – perspektywa nauczyciela, rodzica i ucznia” (18.05.2022)
Jak mądrze pomagać pomagającym? (11.05.2022)
Sylwetki prowadzących:
Materiały pomocne w pracy z dziećmi i nie tylko..
materiały przygotowały: Joanna Czeczott, Agnieszka Wojnarowska oraz Anna KaliszSpis literatury światowej dla szkoły w Ukrainie – klasy 5-8: Lektury
Ulotki i poradniki
Webinary, wywiady i rozmowy z ekspertami: