Styła Rafał
O mnie:
Badacz, nauczyciel akademicki, psycholog, certyfikowany psychoterapeuta (PTP, IAGR), analityk grupowy i superwizor psychoterapii (IAGR). Kierownik Katedry Psychologii Klinicznej i Psychoterapii na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego w kadencji 2024-2028. Współzałożyciel Ośrodka Psychoterapii i Psychiatrii PSYCHE PLUS. Autor publikacji dotyczących psychoterapii, psychometrii i psychopatologii (w szczególności schizofrenii).
Zainteresowania naukowe:
- Psychoterapia: synchronizacja w psychoterapii, skuteczność szkolenia umiejętności psychoterapeutycznych, diagnoza umiejętności psychoterapeutycznych, skuteczność psychoterapii, skuteczność psychoterapeuty, systematyczny pomiar zmian w psychoterapii, zawód psychoterapeuty.
- Psychopatologia: funkcjonowanie poznawcze osób z diagnozą schizofrenii, rola traumatycznych doświadczeń z dzieciństwa w rozwoju objawów psychotycznych, perspektywa czasowa a zaburzenia psychiczne.
- Metody: AI w psychoterapii i diagnozie, rozwój metody systematycznego pomiaru zmian, rozwój kwestionariuszy (w tym Kwestionariusza Ogólnej Oceny Funkcjonowania, Kwestionariusza Doświadczeń z Dzieciństwa oraz Kwestionariusza Zdolności Znoszenia Bólu Psychicznego).
Kariera/wykształcenie:
2022 Wydział Psychologii UW – doktor habilitowany w dyscyplinie psychologia
2011 Wydział Psychologii UW – doktor nauk humanistycznych
2006 Wydział Psychologii UW – magister psychologii
2003 Szkoła Główna Handlowa – magister ekonomii
Publikacje:
Wybrane 10 publikacji z lat 2009-2024:
- Styła, R., & Świtaj, P. (2024). Time perspective and self-stigma in schizophrenia. Journal of Mental Health, 33(1), 48–56.
- Styła R. (2023). Balansowanie między wiedzeniem a niewiedzeniem w superwizji. W: J. Skowrońska, W. Łodej-Sobańska (red.). Superwizja psychoterapii. Podejście grupowo-analityczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Styła, R., Zajenkowski, M. (2023). Time perspective and working memory impairments among persons diagnosed with schizophrenia. Personality and Individual Differences, 210, 112215.
- Styła R. (2021). Schizofrenia a funkcjonowanie poznawcze. Zaburzenia elementarnych czynności poznawczych z perspektywy psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Scholar.
- Styła R., Kowalski J. (2020). Psychometric properties of the General Functioning Questionnaire (GFQ-58) used for screening for symptoms of psychopathology and overall level of functioning. Psychiatria Polska, 54(1), 83–100.
- Styła R., Stolarski M., Szymanowska A. (2019). Linking childhood adversities with schizophrenia: A mediating role of balanced time perspective. Schizophrenia Research. 209, 281-283.
- Styła R. (2015). Shape of the self-concept clarity change during group psychotherapy predicts the outcome: an empirical validation of the theoretical model of the self-concept change. Frontiers in Psychology 6(1598).
- Styła R., Grzesiuk L., Suszek H., Krawczyk K., Rutkowska M. (2014). Characteristics of the therapists working with persons with psychosis. Results from a nation-wide survey in Poland. Psychosis, 7(3), 265–268.
- Styła R., Jędrasik-Styła M. (2009). Psychoterapia integracyjna: podejście eklektyczne, asymilatywne, integracji oraz czynniki wspólne. Psychoterapia, 2, 5–16.
- Styła R. (2009). Kwestionariusz do Pomiaru Indywidualnego Kapitału Społecznego (KPIKS) - wstępna propozycja oparta na idei generatora zasobów Toma Snijdersa. Psychologia społeczna, 1–2, 67–77.
Kwestionariusze do pobrania:
Poniżej przedstawione narzędzia mogą być wykorzystywane w celach naukowych i niekomercyjnych bez zgody autorów. W przypadku niepublikowanych prac magisterskich lub innych niepublikowanych raportów – jeśli to możliwe – zwracam się z uprzejmą prośbą o ich przesyłanie na adres rstyla@psych.uw.edu.pl.
- Kwestionariusz Ogólnej Oceny Funkcjonowania (KOOF-58)
Cytowanie: Styła, R., & Kowalski, J. (2020). Właściwości psychometryczne Kwestionariusza Ogólnej Oceny Funkcjonowania (KOOF-58) służącego do przesiewowego pomiaru nasilenia objawów psychopatologicznych i poziomu ogólnego funkcjonowania. Psychiatria Polska, 54(1), 83–100.
Formuła do przeliczania wyników (excel)
- Kwestionariusz Doświadczeń z Dzieciństwa (KDD-58)
Cytowanie: Styła, R., & Makoveychuk, O. (2018). Psychometric properties of childhood experiences questionnaire (CEQ-58) used to assess the intensity of traumatic experiences from childhood and adolescence–Preliminary elaboration. Advances in Psychiatry and Neurology/Postępy Psychiatrii i Neurologii, 27(1), 15–30.
Projekty badawcze i granty (2023-2025):
- Synchronizacja w psychoterapii. Finansowanie dzięki BPG (2024) oraz złożony wniosek OPUS 28 w grudniu 2024. Współpraca zespół eMPAT lab oraz magistranci
- Efektywność treningu umiejętności psychoterapeutycznych. Finansowanie dzięki BWP (2023). Współpraca zespół eMPAT lab oraz magistranci
- Interaktywny Test Umiejętności Psychoterapeutycznych (metoda oparta na SI). Finansowanie dzięki BWP (2025). Współpraca: Tomasz Krakowiak
- Kwestionariusz Zdolności Znoszenia Bólu Psychicznego. Tworzenie nowego narzędzia mierzącego zdolność do pełnego doświadczania nieznośnych stanów umysłu bazując na koncepcjach psychoanalitycznych, m.in. W. Biona. Współpraca: Tomasz Wyrzykowski
- Systematyczny pomiar zmian. Rozwój systemu informacji zwrotnych dla psychoterapeutów. Współpraca: Marek Lekki, Tomasz Krakowiak
- Emotional and Psychological Outcome (EPO-1). Rozwój metody i walidacja polskiej wersji językowej. Współpraca w ramach konsorcjum The European Psychotherapy Consortium (EPoC).
Członkostwo w stowarzyszeniach, zespołach badawczych i współpraca międzynarodowa:
- SPR – Society for Psychotherapy Research
- IAGR – Instytut Analizy Grupowej “Rasztów”
- Sekcji Psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychologicznego
- e-MPAT Lab – e-Mindfulness, Psychotherapy and Technology Lab, Pracownia Badań nad Uważnością, Psychoterapią i Technologią
- EPoC – The European Psychotherapy Consortium.
Działalność dydaktyczna:
- Autor podręcznika z zakresu psychoterapii: Styła R. (2020). Psychoterapia. Zasadnicze koncepcje i techniki pracy. Warszawa: Wydawnictwo AEH.
- Zajęcia na studiach magisterskich w języku angielskim (WISP): Self-Experience in Psychodynamic Group Psychotherapy, Introduction to Psychotherapy
- Zajęcia na studiach magisterskich w języku polskim: Psychoterapia grupowa, Trening psychoterapeutyczny, Podstawy statystyki, Psychoterapia integracyjna oraz eklektyczna, Umiejętności psychoterapeutyczne, Ćwiczenia z psychoterapii, Psychoterapia. Część I. Zjawiska w psychoterapii, Warsztat kompetencji psychologicznych, Statystyka komputerowa (obsługa pakietu statystycznego SPSS), Deficyty poznawcze w schizofrenii
- Zajęcia na studiach podyplomowych: Psychologia zachowań konsumenckich, Psychologia społeczna, Wgląd konsumencki, Warsztat radzenia sobie ze stresem, Warsztat umiejętności współpracy w grupie, Warsztat umiejętności prezentacji.
Działalność organizacyjna:
- Kierownik Katedry Psychologii Klinicznej i Psychoterapii (kadencja 2024-2028)
- Członek Rady Wydziału Psychologii UW (kadencja 2024-2028)
- Członek Rady Naukowej Dyscypliny Psychologii (kadencja 2024-2028)
- Członek wewnętrznego zespołu użytkowników dla inwestycji pod nazwą “Budowa budynku naukowo-dydaktycznego na Kampusie Ochota (psychologia, kognitywistyka, psychofizjologia) (kadencja 2024-2028)
- W przeszłości był p.o. Kierownika Katedry Psychopatologii i Psychoterapii, członkiem Rady Programowej WISP (Warsaw International Studies in Psychology (WISP)), kierownikiem specjalizacji „Psychotherapy” w ramach WISP, kierownikiem specjalizacji „Psychoterapia”, członkiem Komisji ds. Nagród i Odznaczeń, członkiem Wydziałowej Komisji Wyborczej, członkiem Rady Naukowej Dyscypliny Psychologii. Współorganizator kilku konferencji naukowych.