Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Styła Rafał

Tytuł naukowy: dr hab.
Stanowisko: adiunkt, prof. UW, kierownik katedry
Jednostka: Katedra Psychologii Klinicznej i Psychoterapii
E-mail: rstyla@psych.uw.edu.pl
Telefon: 22 55 49 760
Pokój: 108
O mnie

Badacz, nauczyciel akademicki, psycholog, certyfikowany psychoterapeuta (PTP, IAGR), analityk grupowy i superwizor psychoterapii (IAGR). Kierownik Katedry Psychologii Klinicznej i Psychoterapii na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego w kadencji 2024-2028. Współzałożyciel Ośrodka Psychoterapii i Psychiatrii PSYCHE PLUS. Autor publikacji dotyczących psychoterapii, psychometrii i psychopatologii (w szczególności schizofrenii).

Zainteresowania naukowe:

  • Psychoterapia: synchronizacja w psychoterapii, skuteczność szkolenia umiejętności psychoterapeutycznych, diagnoza umiejętności psychoterapeutycznych, skuteczność psychoterapii, skuteczność psychoterapeuty, systematyczny pomiar zmian w psychoterapii, zawód psychoterapeuty.
  • Psychopatologia: funkcjonowanie poznawcze osób z diagnozą schizofrenii, rola traumatycznych doświadczeń z dzieciństwa w rozwoju objawów psychotycznych, perspektywa czasowa a zaburzenia psychiczne.
  • Metody: AI w psychoterapii i diagnozie, rozwój metody systematycznego pomiaru zmian, rozwój kwestionariuszy (w tym Kwestionariusza Ogólnej Oceny Funkcjonowania, Kwestionariusza Doświadczeń z Dzieciństwa oraz Kwestionariusza Zdolności Znoszenia Bólu Psychicznego).

Kariera/wykształcenie:

2022 Wydział Psychologii UW – doktor habilitowany w dyscyplinie psychologia

2011 Wydział Psychologii UW – doktor nauk humanistycznych

2006 Wydział Psychologii UW – magister psychologii

2003 Szkoła Główna Handlowa – magister ekonomii

Publikacje

Wybrane 10 publikacji z lat 2009-2024:

  1. Styła, R., & Świtaj, P. (2024). Time perspective and self-stigma in schizophrenia. Journal of Mental Health, 33(1), 48–56.
  2. Styła R. (2023). Balansowanie między wiedzeniem a niewiedzeniem w superwizji. W: J. Skowrońska, W. Łodej-Sobańska (red.). Superwizja psychoterapii. Podejście grupowo-analityczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  3. Styła, R., Zajenkowski, M. (2023). Time perspective and working memory impairments among persons diagnosed with schizophrenia. Personality and Individual Differences, 210, 112215.
  4. Styła R. (2021). Schizofrenia a funkcjonowanie poznawcze. Zaburzenia elementarnych czynności poznawczych z perspektywy psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Scholar.
  5. Styła R., Kowalski J. (2020). Psychometric properties of the General Functioning Questionnaire (GFQ-58) used for screening for symptoms of psychopathology and overall level of functioning. Psychiatria Polska, 54(1), 83–100.
  6. Styła R., Stolarski M., Szymanowska A. (2019). Linking childhood adversities with schizophrenia: A mediating role of balanced time perspective. Schizophrenia Research. 209, 281-283.
  7. Styła R. (2015). Shape of the self-concept clarity change during group psychotherapy predicts the outcome: an empirical validation of the theoretical model of the self-concept change. Frontiers in Psychology 6(1598).
  8. Styła R., Grzesiuk L., Suszek H., Krawczyk K., Rutkowska M. (2014). Characteristics of the therapists working with persons with psychosis. Results from a nation-wide survey in Poland. Psychosis, 7(3), 265–268.
  9. Styła R., Jędrasik-Styła M. (2009). Psychoterapia integracyjna: podejście eklektyczne, asymilatywne, integracji oraz czynniki wspólne. Psychoterapia, 2, 5–16.
  10. Styła R. (2009). Kwestionariusz do Pomiaru Indywidualnego Kapitału Społecznego (KPIKS) - wstępna propozycja oparta na idei generatora zasobów Toma Snijdersa. Psychologia społeczna, 1–2, 67–77.
Kwestionariusze do pobrania

Poniżej przedstawione narzędzia mogą być wykorzystywane w celach naukowych i niekomercyjnych bez zgody autorów. W przypadku niepublikowanych prac magisterskich lub  innych niepublikowanych raportów – jeśli to możliwe – zwracam się z uprzejmą prośbą o ich przesyłanie na adres rstyla@psych.uw.edu.pl.

  • Kwestionariusz Ogólnej Oceny Funkcjonowania (KOOF-58)

Cytowanie: Styła, R., & Kowalski, J. (2020). Właściwości psychometryczne Kwestionariusza Ogólnej Oceny Funkcjonowania (KOOF-58) służącego do przesiewowego pomiaru nasilenia objawów psychopatologicznych i poziomu ogólnego funkcjonowania. Psychiatria Polska, 54(1), 83–100.

Arkusz kwestionariusza

Formuła do przeliczania wyników (excel)

  • Kwestionariusz Doświadczeń z Dzieciństwa (KDD-58)

Cytowanie: Styła, R., & Makoveychuk, O. (2018). Psychometric properties of childhood experiences questionnaire (CEQ-58) used to assess the intensity of traumatic experiences from childhood and adolescence–Preliminary elaboration. Advances in Psychiatry and Neurology/Postępy Psychiatrii i Neurologii, 27(1), 15–30.

Arkusz kwestionariusza

Formuła do przeliczania wyników (excel)

Projekty badawcze i granty (2023-2025)
  • Synchronizacja w psychoterapii. Finansowanie dzięki BPG (2024) oraz złożony wniosek OPUS 28 w grudniu 2024. Współpraca zespół eMPAT lab oraz magistranci
  • Efektywność treningu umiejętności psychoterapeutycznych. Finansowanie dzięki BWP (2023). Współpraca zespół eMPAT lab oraz magistranci
  • Interaktywny Test Umiejętności Psychoterapeutycznych (metoda oparta na SI). Finansowanie dzięki BWP (2025). Współpraca: Tomasz Krakowiak
  • Kwestionariusz Zdolności Znoszenia Bólu Psychicznego. Tworzenie nowego narzędzia mierzącego zdolność do pełnego doświadczania nieznośnych stanów umysłu  bazując na koncepcjach psychoanalitycznych, m.in. W. Biona. Współpraca: Tomasz Wyrzykowski
  • Systematyczny pomiar zmian. Rozwój systemu informacji zwrotnych dla psychoterapeutów. Współpraca: Marek Lekki, Tomasz Krakowiak
  • Emotional and Psychological Outcome (EPO-1). Rozwój metody i walidacja polskiej wersji językowej. Współpraca w ramach konsorcjum The European Psychotherapy Consortium (EPoC).
Członkostwo w stowarzyszeniach, zespołach badawczych i współpraca międzynarodowa
Działalność dydaktyczna
  • Autor podręcznika z zakresu psychoterapii: Styła R. (2020). Psychoterapia. Zasadnicze koncepcje i techniki pracy. Warszawa: Wydawnictwo AEH.
  • Zajęcia na studiach magisterskich w języku angielskim (WISP): Self-Experience in Psychodynamic Group Psychotherapy, Introduction to Psychotherapy
  • Zajęcia na studiach magisterskich w języku polskim: Psychoterapia grupowa, Trening psychoterapeutyczny, Podstawy statystyki, Psychoterapia integracyjna oraz eklektyczna, Umiejętności psychoterapeutyczne, Ćwiczenia z psychoterapii, Psychoterapia. Część I. Zjawiska w psychoterapii, Warsztat kompetencji psychologicznych, Statystyka komputerowa (obsługa pakietu statystycznego SPSS), Deficyty poznawcze w schizofrenii
  • Zajęcia na studiach podyplomowych: Psychologia zachowań konsumenckich, Psychologia społeczna, Wgląd konsumencki, Warsztat radzenia sobie ze stresem, Warsztat umiejętności współpracy w grupie, Warsztat umiejętności prezentacji.
Działalność organizacyjna
  • Kierownik Katedry Psychologii Klinicznej i Psychoterapii (kadencja 2024-2028)
  • Członek Rady Wydziału Psychologii UW (kadencja 2024-2028)
  • Członek Rady Naukowej Dyscypliny Psychologii (kadencja 2024-2028)
  • Członek wewnętrznego zespołu użytkowników dla inwestycji pod nazwą “Budowa budynku naukowo-dydaktycznego na Kampusie Ochota (psychologia, kognitywistyka, psychofizjologia) (kadencja 2024-2028)
  • W przeszłości był p.o. Kierownika Katedry Psychopatologii i Psychoterapii, członkiem Rady Programowej WISP (Warsaw International Studies in Psychology (WISP)), kierownikiem specjalizacji „Psychotherapy” w ramach WISP, kierownikiem specjalizacji „Psychoterapia”, członkiem Komisji ds. Nagród i Odznaczeń, członkiem Wydziałowej Komisji Wyborczej, członkiem Rady Naukowej Dyscypliny Psychologii. Współorganizator kilku konferencji naukowych.