Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Seminarium Strelauowskie z prof. Ewą Haman

Kategoria: Aktualności Wydziału, Konferencje i spotkania naukowe

Seminaria Strelauowskie to cykl otwartych spotkań naukowych poświęconych problematyce psychologii różnic indywidualnych oraz pokrewnych obszarów psychologii. W trakcie czwartego sezonu spotkań, w roku akademickim 2023/24, tematem przewodnim jest rola różnic indywidualnych w rozwoju poznawczym.

Czwartą prelegentką czwartego sezonu Seminariów będzie Pani Profesor Ewa Haman z Wydziału Psychologii UW, kierowniczka zespołu badawczego MultiLADA, która zaprezentuje wystąpienie Czy da się spojrzeć (badawczo) na rozwój dwu- i wielojęzyczny z lotu ptaka?. Seminarium odbędzie się online 25 kwietnia o godzinie 14:00. Po wystąpieniu przewidziana jest dyskusja. Wstęp wolny. Seminarium odbędzie się na platformie Zoom pod tym linkiem. Więcej informacji można znaleźć na stronie wydarzenia na Facebooku.

Streszczenie wystąpienia

Dwujęzyczność (i szerzej – wielojęzyczność) to w ostatnich dekadach gorący temat zarówno w psycholingwistyce rozwojowej, jak i w psychologii poznawczej (Grosjean, 2021). Dużym ograniczeniem tradycyjnych badań w tych obszarach było ograniczanie się do osób jednojęzycznych, traktowanych jako reprezentatywne/typowe, podczas gdy wielojęzyczność jest powszechniejsza na świecie niż jednojęzyczność. Systematyczne porównania grup jedno- i dwu-/wielojęzycznych pokazują zarówno podobieństwa, jak i różnice, a także pomagają w zrozumieniu procesów poznawczych, nie tylko tych leżących bezpośrednio u podstaw uczenia się i używania języka. Słynnym (ale też ostatnio częściowo podważanym) wynikom dotyczącym „przewagi poznawczej” osób dwujęzycznych (np. Kroll i Bialystok, 2013) lub opóźniania objawów demencji przez wielojęzyczność (np. Schweizer i in., 2012) towarzyszą informacje o różnorodnych problemach rozwoju wielojęzycznego, wobec których czasem używa się określenia „opóźnienie” (Armon-Lotem i in., 2015). Także praktyczne spojrzenie na edukację dzieci wielojęzycznych wskazuje, że nie odbywa się ona bezproblemowo (Bąk i in., 2021). Czy wiemy już o dwujęzyczności i rozwoju wielojęzycznym dostatecznie dużo, żeby uznać, że nadszedł czas na podsumowania i odejście od porównań z jednojęzycznością (Rothman i in., 2023)? Podczas próby odpowiedzi na to pytanie przyjrzymy się badaniom z udziałem dzieci przyswajających możliwie różne języki, w tym język polski (także tym prowadzonym przez zespół MuliLADA).