Maison Dominika
Działalność naukowa
OBSZARY ZAINTERESOWAŃ NAUKOWYCH: utajone postawy konsumenckie (metoda IAT), postawy i zachowania finansowe, zachowania prospołeczne (CSR, CRM), metodologia jakościowych metod badań społecznych i marketingowych
- więcej informacji: Google Scholar
- więcej informacji: www.dominikamaison.com
WYBRANE PUBLIKACJE
Książki (autorstwo)
- Maison (2019). The Psychology of Financial Consumer Behavior. Springer.
- Maison (2019). Qualitative marketing research. Understanding consumer behaviour. London: Routledge, s.104-135.
- Pawlikowska, D. Maison (2014). Polki. Spełnione Profesjonalistki, Rodzinne Panie Domu czy Obywatelki Świata? Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
- Stasiuk, D. Maison (2014). Psychologia konsumenta. Warszawa: PWN.
- Maison (2013). Polak w świecie finansów – o psychologicznych uwarunkowaniach zachowań ekonomicznych Polaków. Warszawa: PWN.
- Maison (2010). Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta. Warszawa: PWN.
- Maison, D. (2004). Utajone postawy konsumenckie. Analiza możliwości wykorzystania metody IAT. Gdańsk: GWP.
- Maison, D. (2001). Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych. Warszawa: PWN.
Książki (redakcja)
- Maison i A. Noga-Bogomilski (2007). Badania marketingowe. Od teorii do praktyki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Wasilewski, D. Maison i A. Stafiej-Bartosik (2007). Szlachetna propaganda dobroci, czyli drugi tom o reklamie społecznej. Kraków: Agencja Wasilewski.
- Wasilewski, D. Maison i A. Stafiej-Bartosik (2002). Propaganda dobrych serc, czyli pierwszy tom o reklamie społecznej. Kraków: Agencja Wasilewski.
Artykuły angielskojęzyczne (czasopisma i książki)
- Maison, D., Marchlewska, M., Sekścińska, K., Rudzinska-Wojciechowska, J., Łozowski, F. (2019). You don’t have to be rich to save money: On the relationship between objective versus subjective financial situation and having savings. PolsOne.
- Maison, D., Gregg, A. (2016). Capturing the consumer’s unconscious. Applying the implicite association test in consumer research. C. Jansson-Boyd & M. Zawisza (eds.). Routledge International Handbook of Consumer Psychology. London: Routledge. Taylor&Francis Group. pp. 143-164.
- Maison D. (2014). Values and Lifestyle Segmentation of Poles 55+ and It’ s Implications for Consumers’ Attitudes and Behaviour. Management and Business Administration. Central Europe. 22, nr 4(127), 78-94.
- Perkins, A., Forehand, M., Greenwald, A. G., & Maison, D. (2008). The influence of implicit social cognition on consumer behavior: Measuring the non-conscious. [w] C. Haugtvedt, P. Herr, & F. Kardes (red.), Handbook of Consumer Psychology. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
- Maison, D., Greenwald, A. G., & Bruin, R. H. (2004). Predictive validity of the Implicit Association Test in studies of brands, consumer attitudes, and behavior. Journal of Consumer Psychology, 14, 405–415.
KONFERENCJE
- Udział w ponad 40 konferencjach krajowych
- Udział w ponad 60 konferencjach zagranicznych
GRANTY
- OPUS 13 NCN (2018-2020) grant badawczy pt. Czynniki warunkujące skuteczność prospołecznych komunikatów marketingowych (CRM – Cause Related Marketing) (nr grantu 2017/25/B/HS4/00275) – kierownik projektu
- OPUS NCN (2014-2017) grant badawczy pt. Determinanty zachowań finansowych dzieci w wieku 10-11 lat (nr grantu 2013/11/B/HS6/01163) – kierownik projektu
- Grant Narodowego Banku Polskiego (2012) pt. Badanie postaw i zachowań Polaków powyżej 50 roku życia w obszarze finansów – kierownik projektu badawczego
- Grant Narodowego Banku Polskiego (2009) pt. Postawy Polaków wobec obrotu bezgotówkowego – kierownik projektu badawczego
- Grant Fundacji im. Leopolda Kronenberga (2009) pt. Diagnoza stanu edukacja finansowej Polaków – kierownik projektu badawczego
- Grant Narodowego Banku Polskiego (2007-2008) pt. Wiedza ekonomiczna u dzieci w wieku 5-12 lat oraz osób powyżej 50 roku życia. Poszukiwanie wskazówek dla tworzenia kampanii edukacyjnych z zakresu wiedzy finansowej i ekonomicznej – kierownik projektu badawczego
NAGRODY
- Nagroda w konkursie Economicus na najlepszą książkę naukową szerzącą wiedzę ekonomiczną – II miejsce (2013) – książka „Polak w świecie finansów”
- Nagroda w konkursie na Najlepszą Publikacje Ekonomiczną (SGH) – III miejsce (2013) – książka „Polak w świecie finansów”
- Nominacje w konkursie Teofrasta (2013) – książka „Polak w świecie finansów” i (2014)
- Nagroda w konkursie Książka dla Trenera (2013) – I miejsce książka K. Stasiuk i D. Maison „Psychologia konsumenta”
Działalność dydaktyczna
OBSZARY DZIAŁALNOŚCI DYDAKTYCZNEJ: psychologia konsumenta i reklamy, zachowania finansowe, badania marketingowe, techniki projekcyjne w badaniach marketingowych
WYPROMOWANI DOKTORZY
- Rahkman Ardi „How do Digital Natives gratify their socio-psychological needs while disclosing in social media? Investigating the role of self-esteem, need for popularity and network characteristics in online disclosure in Facebook) (2016)
- Katarzyna Sekścińska „Rola czynników sytuacyjnych, postawy wobec pieniędzy i narcyzmu nieklinicznego w objaśnianiu ryzykownych wyborów inwestycyjnych” (2016)
- Magdalena Poraj-Weder „Wzorce osobowe i ekonomiczne w rodzinie a materializm młodych dorosłych” (2015)
- Joanna Rudzińska „Rola poziomu kodowania oraz dystansu psychologicznego w decyzjach związanych z oszczędzaniem pieniędzy. Czy wysokość naszych oszczędności zależy od tego jak o nich myślimy?”(2013)
- Krzysztof Kaleta „Możliwość uodpornienia na perswazję marketingową poprzez uświadomienie techniki manipulacji perswazyjnej” (2010)
- 13 recenzji doktoratów (w tym 2 międzynarodowe)
- 3 recenzje habilitacyjne
- 70 prac magisterskich
Działalność organizacyjna
Uniwersytet Warszawski
- Dziekan Wydziału Psychologii UW (2016-2020)
- Członek Senatu UW (od 2016 roku)
- Członek Rady Naukowej Instytutu Studiów Społecznych UW (od 2001 do chwili obecnej)
- Kierownik Katedry Osobowości (od 2009 do 2015)
- Kierownik Studiów Doktoranckich (od 2011 do 2015)
Poza Uniwersytetem Warszawskim
- Przedstawiciel ESOMAR na Polskę (European Society for Opinion and Marketing Research – trzy kadencje: 2009-12, 2012-14, 2014-16
- Członek Rady Programowej Fundacji Komunikacji Społecznej (od 2002 roku do chwili obecnej)
- Członek Zarządu PTBRiO (Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii) – trzy kadencje: 1997-1999, 1999-2001, 2001-2003
- Prezes Zarządu PTBRiO (Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii) – dwie kadencje: 2003-2005 i 2005-2007
DZIAŁALNOŚĆ POPULARYZATORSKA
- Liczne wystąpienia w radiu i telewizji
- Wywiady w prasie
- Wystąpienia na konferencjach dla praktyków
- Artykuły popularnonaukowe
- wywiady w prasie, radiu i telewizji