Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Łuniewska-Etenkowska Magdalena

Magdalena Łuniewska
https://magdalenaluniewska.com/
Tytuł naukowy: dr
Stanowisko: adiunkt
Jednostka: Katedra Psychologii Poznawczej i Neurokognitywistyki
E-mail: magdalena.luniewska@psych.uw.edu.pl
Telefon:
Pokój: 204
Dyżury: Aktualne dni i godziny dyżuru >>

O mnie:

Pracuję na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego w zespole naukowym MultiLADA, razem z którym prowadzę badania dotyczące rozwoju językowego dzieci jedno- i wielojęzycznych. Od prowadzę 2022 prowadzę badania dotyczące wychowywania dzieci w języku nieojczystym rodziców, czyli tzw. dwujęzyczności zamierzonej (od grudnia 2024 w ramach grantu NCN, którego jestem kierowniczką).

Obroniłam dwie prace doktorskie: z psychologii na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego (dotyczącą słownika umysłowego dzieci o typowym i zaburzonym rozwoju językowym) oraz z neurobiologii w Instytucie Biologii Doświadczalnej PAN im. M. Nenckiego (dotyczącą neuronalnego podłoża deficytu fonologicznego u dzieci z dysleksją rozwojową). Ukończyłam też studia magisterskie z psychologii i licencjackie z matematyki.

Jestem współautorką kilkudziesięciu artykułów naukowych dotyczących rozwoju językowego dzieci jedno- i wielojęzycznych, metod pomiaru rozwoju językowego, charakterystyk słów, wykorzystywanych w badaniach, oraz różnych aspektów rozwoju umiejętności czytania u dzieci z dysleksją rozwojową. Jako badaczka brałam udział w kilkunastu projektach naukowych, wykorzystujących różne techniki badawcze (np. fMRI, eye-tracking), realizowanych także we współpracy międzynarodowej.

Zainteresowania badawcze:
Interesuję się rozwojem językowym, zwłaszcza nabywaniem słownictwa, i przyswajaniem umiejętności czytania u dzieci jedno- i wielojęzycznych, w warunkach typowego rozwoju i w warunkach neuroróżnorodności. Interesują mnie też zagadnienia związane z tworzeniem narzędzi do oceny rozwoju językowego dzieci, przede wszystkim w perspektywie międzyjęzykowej.

Wykształcenie i kariera:

2020 – obrona rozprawy doktorskiej w dyscyplinie neurobiologia Phonological deficit and (lack of) visual attention deficit in developmental dyslexia pisanej pod kierunkiem prof. Katarzyny Jednoróg w Instytucie Biologii Doświadczalnej im. Marcelego Nenckiego PAN.

2018 – obrona rozprawy doktorskiej w dyscyplinie psychologia Rozmiar i organizacja słownika umysłowego u dzieci o typowym rozwoju językowym i dzieci z ryzykiem specyficznego zaburzenia językowego SLI pisanej pod kierunkiem prof. Ewy Haman na Wydziale Psychologii UW.

2013 – uzyskanie dyplomu ukończenia studiów magisterskich na Wydziale Psychologii UW.

2012 – uzyskanie dyplomu studiów licencjackich na kierunku matematyka na Wydziale Matematyki, Informatyki i Mechaniki UW.

Nagrody:

  • 2024: nagroda zespołowa Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za znaczące osiągnięcia w zakresie działalności wdrożeniowej za projekt realizowany w IBE i Uniwersytetu SWPS „Opracowanie i upowszechnianie narzędzi diagnostycznych do oceny zdolności poznawczych dzieci i młodzieży”.
  • 2023: laureatka stypendium Ministra Edukacji i Nauki dla wybitnych młodych naukowców.
  • 2018: laureatka stypendium START Fundacji Nauki Polskiej.

Publikacje:

Artykuły w międzynarodowych czasopismach naukowych
Rozdziały w książkach
  • Haman, E., Łuniewska, M., Wodniecka, Z., & Maryniak, A. (2018). Specyficzne zaburzenie językowe (SLI) i dwujęzyczność: pozorne związki i realne konsekwencje. In: E. Czaplewska (red.) Logopedia międzykulturowa (s. 152–170). Gdańsk: Harmonia – Universalis.
  • Łuniewska, M., Hansen, P., & Haman, E. (2016). Is there a road to universal assessment of lexical knowledge in multilingual children? Cross-cultural aspects of Cross-linguistic Lexical Tasks. In: H.-O. Enger, M.I.N. Knoph, K.E. Kristoffersen & M. Lind (Eds.). Helt fabelaktig! Festskrift til Hanne Gram Simonsen på70-årsdagen [Absolutely fabulous! Festschrift for Hanne Gram Simonsen on her 70th birthday] (pp. 147– 165). Oslo: Novus Forlag.
  • Haman, E., Łuniewska, M., & Pomiechowska, B. (2015). Designing Cross-linguistic Lexical Tasks (CLTs) for bilingual preschool children. In: S. Armon-Lotem, J. de Jong & N. Meir (Eds.). Methods for assessing multilingual children: disentangling bilingualism from Language Impairment. Bristol: Multilingual Matters.
  • Łuniewska, M., Kołak, J., Kacprzak, A., Białecka-Pikul, M., Haman, E., & Wodniecka, Z. (2015). Wyzwania w diagnozie rozwoju językowego dzieci dwu- i wielojęzycznych. In: A. Myszka & E. Ornowicz-Kida (Eds.). Głos – Język – Komunikacja 2. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Inne publikacje (w tym testy psychometryczne)
  • Kartushina, N., et al. (Łuniewska, M. as one of 50 coauthors). (2022). COVID-19 first lockdown as a window into language acquisition: associations between caregiver-child activities and vocabulary gains. Language Development Research, 2(1), https://doi.org/10.34842/abym-xv34 2017
  • Yap, N. T., Razak, R. A., Haman, E., Łuniewska, M., & Treffers-Daller, J. (2017). Construction of the Malay Cross-linguistic Lexical Task: a preliminary report. Language Studies Working Papers, 8, 47–61.
  • Smoczyńska, M., Haman, E., Kochańska, M., & Łuniewska, M. (2015). Standardowe Narzędzia do Oceny Wypowiedzi SNOW. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
  • Smoczyńska, M., Haman, E., Kochańska, M., & Łuniewska, M. (2015). Standardowe Narzędzia do Oceny Wypowiedzi SNOW. Podręcznik. Część 1: Opis i instrukcje. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
  • Smoczyńska, M., Haman, E., Maryniak, A., Czaplewska, E., Krajewski, G., Banasik, N., Kochańska, M., & Łuniewska, M. (2015). Test Rozwoju Językowego TRJ. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
  • Smoczyńska, M., Krajewski, G., Łuniewska, M., Haman, E., Bulkowski, K., & Kochańska, M. (2015). Inwentarze rozwoju mowy i komunikacji (IRMIK): Słowa i Gesty, Słowa i Zdania: Podręcznik. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
  • Szewczyk, J., Smoczyńska, M., Haman, E., Łuniewska, M., Kochańska, M. Załupska, J. (2015). Test Powtarzania Pseudosłów TPP. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
  • Haman, E., Wodniecka, Z., Kołak, J., Łuniewska, M., & Mieszkowska, K. (2014). Social Aspects of Psycholinguistic Research: Reflections on the Ongoing Study of Cognitive and Linguistic Development of Polish Immigrant Children. In M. Olpińska-Szkiełko & L. Bertelle (Eds.). Zweisprachigkeit und Bilingualer Unterricht. Frankfurt am Main: Peter Lang.
  • Haman, E., Łuniewska, M., & Fronczyk, K. (2014). Wykorzystanie pojęcia normy w badaniach ilościowych nad rozwojem słownika umysłowego. Poradnik Językowy, 4, 39–53.
  • Haman, E., Fronczyk, K., & Łuniewska, M. (2012). Obrazkowy Test Słownikowy – Rozumienie (OTSR). Podręcznik. Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych.
  • Otwinowska, A. i in. (2012). Dwujęzyczność u progu edukacji szkolnej – interdyscyplinarny projekt badawczy. Neofilolog, 39, 7–29. [15 co-authors, Magdalena Łuniewska among them].
  • Haman, E., Etenkowski, B., Łuniewska, M., Szwabe, J., Dąbrowska, E., Szreder, M., & Łaziński, M. (2011). Polish CDS Corpus. Talkbank.
Konferencje
  • 11.2024: Boston University Conference on Language Development BUCLD 49, 07- 10.11.2024, Boston, USA: poster presentation.
  • 07.2024: International Congress for the Study of Child Language IASCL 2024, 15-19.07.2024, Prague, Czech Republic: two poster presentations.
  • 06.2024: WILD 2024 Workshop on Infant Language Development, 19-21.06.2024, Lisbon, Portugal: poster presentation.
  • 05.2024: Bi-SLI 2024 Bi/multilingualism and Specific Language Impairment (Developmental Language Disorder), 15-16.05.2024, Utrecht, The Netherlands: two poster presentations.
  • 08.2023: Lancaster International Conference on Infant & Early Child Development, 23- 25.08.2023, Lancaster, UK: two poster presentations.
  • 06.2023: International Symposium on Bilingualism ISB14, 26-30.06.2023, Sydney, Australia: oral presentation and poster presentation.
  • 07.2021: International Association for the Study of Child Language, IASCL 2021, 15- 23.07.2021, Philadelphia, USA (online): oral presentation and poster presentation.
  • 10.2019: IWORDD 2019 International Workshop on Reading and Developmental Dyslexia, 2-4.10.2019, San Sebastian, Spain: oral presentation.
  •  06.2019: Visual prompts and visual methods in multilingualism research, 17-19.06.2019, Oslo Norway: oral presentation.
  • 06.2018: Bi-SLI 2018 Bilingualism and Specific Language Impairment, 27-28.06.2018, Reading, UK: oral presentation.
  • 06.2018: SIG: Neuroscience and Education, 4-6.06.2018, London, UK: poster presentation.
  • 07.2017: International Congress for the Study of Child Language, IASCL 2017, 17-21.07.2017, Lion, France: oral presentation and poster presentation.
  • 06.2017: Experimental Psycholinguistics Conference, 28-30.06.2017, Menorca, Spain: oral presentation.
  • 06.2017: International Symposium on Bilingualism ISB11, 11-15.06.2017, Limerick, Ireland: oral presentation and poster presentation.
  • 10.2016: Reading in the Forest, International Workshop on Reading and Dyslexia, 26- 28.10.2015, Annwiler, Germany: poster presentation.
  • 07.2015: Bi-SLI 2015 Bilingualism and Specific Language Impairment, 2-3.07.2015, Tours, France: oral presentation.
  •  08.2014: Society for the Neurobiology of Language Annual Meeting, 27-29.08.2014, Amsterdam, The Netherlands: poster presentation.
  • 07.2014: International Congress for the Study of Child Language, IASCL 2014; 14-18.07.2014, Amsterdam, The Netherlands: poster presentation (TOP 10) and oral presentation.

Zespoły badawcze
Członkini zespołu Multilada. Zespół prowadzi profile na Instagramie i na Facebooku.
Członkini MultiRHub.

Projekty badawcze i granty:

  • Przez wiele lat zaangażowana w projekty PolkaNorski, StarWords i Kompleksowa Analiza Procesów Poznawczych.
  • Koordynatorka w projekcie związanym z rozwojem Międzyjęzykowych Zadań Słownikowych CLTs.
  • SONATA NCN: kierowniczka projektu Zjawisko wychowywania dzieci w języku nieojczystym: charakterystyka ilościowa i jakościowa oraz konsekwencje rozwojowe (2024-), 2023/51/D/HS6/02480.
  • IDUB (Nowe Idee dla Rodziców, POB IV): kierowniczka projektu Kwestionariuszowa wersja Międzyjęzykowych Zadań Leksykalnych (CLTs) jako przesiewowe narzędzie do rodzicielskiej oceny zasobu słownictwa dzieci w wieku 3;0-5;11 (2023-2024).
  • PRELUDIUM NCN: kierowniczka projektu Rola stłoczenia wzrokowego w dysleksji rozwojowej (2017-2022), 2016/21/N/HS6/02452.
  • Diamentowy Grant MNiSW: kierowniczka projektu Rozmiar i organizacja słownika umysłowego u dzieci o typowym rozwoju językowym i z ryzkiem specyficznego zaburzenia językowego (SLI), projekt finansowany przez MNiSW w programie Diamentowy Grant: DI2012 004642.
  • Wykonawczyni projektu finansowanego ze środków Funduszy Norweskich za pośrednictwem NCN (2019/34/H/HS6/00615) Przyswajanie polskiego i norweskiego oraz wiedzy o świecie przez dzieci jedno- i wielojęzyczne (2020-2024).
  • Adiunktka badawcza (post-doc) w projekcie finansowanym w ramach Inicjatywy Doskonałości – Uczelnia Badawcza (2020–2026), działanie II.3.7 Rozwój leksykalny w perspektywie porównawczej: tworzenie nowych wersji językowych Międzyjęzykowych Zadań Leksykalnych (Cross-Linguistic Lexical Tasks CLT).
  • OPUS NCN: wykonawczyni w projekcie Nowe perspektywy w ocenianiu wczesnego rozwoju językowego u dzieci jedno- i dwujęzycznych: podłużne internetowe badanie metodą raportów rodzicielskich (2019-2024), 2018/31/B/HS6/03916.
  • Wykonawczyni projektu finansowanego przez MEN (POWR.02.10.00-00-9002/17-00) Opracowanie i upowszechnienie narzędzi diagnostycznych do oceny zdolności poznawczych dzieci i młodzieży (2018-2022).
  • Polska koordynatorka projektu finansowanego przez Fundusz Wyszehradzki Bilingual assessment of child lexical knowledge: new method for Polish, Czech, Slovak and Hungarian (2015-2016), projekt: 21420015.
  • MAESTRO NCN: wykonawczyni w projekcie W poszukiwaniu przyczyn dysleksji: wieloaspektowe badania zaburzeń poznawczych i ich mózgowych korelatów (2015-2020), 2014/14/A/HS6/00294.
  • Wykonawczyni projektu finansowanego przez MEN w ramach projektu systemowego Entuzjaści Edukacji Specyficzne zaburzenie językowe (SLI) – diagnoza i interwencja (2013-2015).
  • Wykonawczyni projektu finansowanego przez MNiSW (IP2011 020271) Weryfikacja wczesnego rozpoznawania ryzyka dysleksji rozwojowej w oparciu o metody behawioralne i neuroobrazowe (2013-2016).
  • SONATA NCN: wykonawczyni projektu Dekodowanie dysleksji - organizacja funkcjonalna kojarzenia litery z głoską u dzieci z grupy ryzyka dysleksji rozwojowej (2012-2016), 2011/03/D/HS6/05584.
  • Wykonawczyni międzynarodowego projektu finansowanego przez MNiSW i NCN (09/N-COST/2010/0) Rozwój poznawczy i językowy polskich dzieci dwujęzycznych u progu edukacji szkolnej – szanse i zagrożenia (2011-2015).
  • Członkini grupy roboczej projektu w ramach programu współpracy europejskiej COST IS0804 Language Impairment in a Multilingual Society: Linguistic Patterns and the Road to Assessment (2011-2013).
  • Wykonawczyni projektu finansowanego przez MNiSW Badania nad rozwojem słownika umysłowego u dzieci w wieku 2-6 lat (etap 2) (N N106 051436).

Redakcje czasopism:

  • Członkini redakcji „Rising Stars in Speech and Language 2023”, Frontiers in Human Neuroscience.
  • Członkini redakcji „Women in Speech and Language”, Frontiers in Human Neuroscience.

Recenzentka w:

  • „Applied Linguistics Review”
  • „Applied Psycholinguistics”
  • „Applied Neuropsychology: Child”
  • „Behavior Research Methods”
  • „Frontiers in Psychology”
  • „Humanities and Social Sciences Communications”
  • „Journal of Child Language”
  • „Journal of Home Language Research”
  • „Journal of Speech, Language, and Hearing Research”
  • „Language Acquisition”
  • „Learning and Instruction”
  • „Scientific Reports”.

Działalność dydaktyczna:

Rok 2024/2025:

Wcześniejsze lata
  • Psychologia eksperymentalna
  • Laboratorium okulograficzne
  • Wstęp do neuronauki poznawczej
  • Statystyka
  • Zastosowanie Excela w badaniach.

2 wypromowane prace  licencjackie na Wydziale Filozofii UW.
2 wypromowane prace licencjackie na Wydziale Socjologii UW.
1 wypromowana praca magisterska na Wydziale Psychologii UW.

Współpraca międzynarodowa:

Współpracuję z naukowcami z ponad 30 różnych ośrodków naukowych w ramach opracowania i wykorzystywania w badaniach Międzyjęzykowych Zadań Słownikowych CLT.