Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Łuniewska-Etenkowska Magdalena

Magdalena Łuniewska
https://magdalenaluniewska.com/
Tytuł naukowy: dr
Stanowisko: adiunkt
Jednostka: Katedra Psychologii Poznawczej i Neurokognitywistyki
E-mail: magdalena.luniewska@psych.uw.edu.pl
Telefon:
Pokój: 204
Dyżury: Aktualne dni i godziny dyżuru >>

O mnie:

Pracuję na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego w zespole naukowym MultiLADA, razem z którym prowadzę badania dotyczące rozwoju językowego dzieci jedno- i wielojęzycznych. Od prowadzę 2022 prowadzę badania dotyczące wychowywania dzieci w języku nieojczystym rodziców, czyli tzw. dwujęzyczności zamierzonej (od grudnia 2024 w ramach grantu NCN, którego jestem kierowniczką).

Obroniłam dwie prace doktorskie: z psychologii na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego (dotyczącą słownika umysłowego dzieci o typowym i zaburzonym rozwoju językowym) oraz z neurobiologii w Instytucie Biologii Doświadczalnej PAN im. M. Nenckiego (dotyczącą neuronalnego podłoża deficytu fonologicznego u dzieci z dysleksją rozwojową). Ukończyłam też studia magisterskie z psychologii i licencjackie z matematyki.

Jestem współautorką kilkudziesięciu artykułów naukowych dotyczących rozwoju językowego dzieci jedno- i wielojęzycznych, metod pomiaru rozwoju językowego, charakterystyk słów, wykorzystywanych w badaniach, oraz różnych aspektów rozwoju umiejętności czytania u dzieci z dysleksją rozwojową. Jako badaczka brałam udział w kilkunastu projektach naukowych, wykorzystujących różne techniki badawcze (np. fMRI, eye-tracking), realizowanych także we współpracy międzynarodowej.

Zainteresowania badawcze:
Interesuję się rozwojem językowym, zwłaszcza nabywaniem słownictwa, i przyswajaniem umiejętności czytania u dzieci jedno- i wielojęzycznych, w warunkach typowego rozwoju i w warunkach neuroróżnorodności. Interesują mnie też zagadnienia związane z tworzeniem narzędzi do oceny rozwoju językowego dzieci, przede wszystkim w perspektywie międzyjęzykowej.

Wykształcenie i kariera:

2020 – obrona rozprawy doktorskiej w dyscyplinie neurobiologia Phonological deficit and (lack of) visual attention deficit in developmental dyslexia pisanej pod kierunkiem prof. Katarzyny Jednoróg w Instytucie Biologii Doświadczalnej im. Marcelego Nenckiego PAN.

2018 – obrona rozprawy doktorskiej w dyscyplinie psychologia Rozmiar i organizacja słownika umysłowego u dzieci o typowym rozwoju językowym i dzieci z ryzykiem specyficznego zaburzenia językowego SLI pisanej pod kierunkiem prof. Ewy Haman na Wydziale Psychologii UW.

2013 – uzyskanie dyplomu ukończenia studiów magisterskich na Wydziale Psychologii UW.

2012 – uzyskanie dyplomu studiów licencjackich na kierunku matematyka na Wydziale Matematyki, Informatyki i Mechaniki UW.

Publikacje:

Artykuły w międzynarodowych czasopismach naukowych
Rozdziały w książkach
  • Haman, E., Łuniewska, M., Wodniecka, Z., & Maryniak, A. (2018). Specyficzne zaburzenie językowe (SLI) i dwujęzyczność: pozorne związki i realne konsekwencje. In: E. Czaplewska (red.) Logopedia międzykulturowa (s. 152–170). Gdańsk: Harmonia – Universalis.
  • Łuniewska, M., Hansen, P., & Haman, E. (2016). Is there a road to universal assessment of lexical knowledge in multilingual children? Cross-cultural aspects of Cross-linguistic Lexical Tasks. In: H.-O. Enger, M.I.N. Knoph, K.E. Kristoffersen & M. Lind (Eds.). Helt fabelaktig! Festskrift til Hanne Gram Simonsen på70-årsdagen [Absolutely fabulous! Festschrift for Hanne Gram Simonsen on her 70th birthday] (pp. 147– 165). Oslo: Novus Forlag.
  • Haman, E., Łuniewska, M., & Pomiechowska, B. (2015). Designing Cross-linguistic Lexical Tasks (CLTs) for bilingual preschool children. In: S. Armon-Lotem, J. de Jong & N. Meir (Eds.). Methods for assessing multilingual children: disentangling bilingualism from Language Impairment. Bristol: Multilingual Matters.
  • Łuniewska, M., Kołak, J., Kacprzak, A., Białecka-Pikul, M., Haman, E., & Wodniecka, Z. (2015). Wyzwania w diagnozie rozwoju językowego dzieci dwu- i wielojęzycznych. In: A. Myszka & E. Ornowicz-Kida (Eds.). Głos – Język – Komunikacja 2. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Inne publikacje (w tym testy psychometryczne)
  • Kartushina, N., et al. (Łuniewska, M. as one of 50 coauthors). (2022). COVID-19 first lockdown as a window into language acquisition: associations between caregiver-child activities and vocabulary gains. Language Development Research, 2(1), https://doi.org/10.34842/abym-xv34 2017
  • Yap, N. T., Razak, R. A., Haman, E., Łuniewska, M., & Treffers-Daller, J. (2017). Construction of the Malay Cross-linguistic Lexical Task: a preliminary report. Language Studies Working Papers, 8, 47–61.
  • Smoczyńska, M., Haman, E., Kochańska, M., & Łuniewska, M. (2015). Standardowe Narzędzia do Oceny Wypowiedzi SNOW. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
  • Smoczyńska, M., Haman, E., Kochańska, M., & Łuniewska, M. (2015). Standardowe Narzędzia do Oceny Wypowiedzi SNOW. Podręcznik. Część 1: Opis i instrukcje. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
  • Smoczyńska, M., Haman, E., Maryniak, A., Czaplewska, E., Krajewski, G., Banasik, N., Kochańska, M., & Łuniewska, M. (2015). Test Rozwoju Językowego TRJ. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
  • Smoczyńska, M., Krajewski, G., Łuniewska, M., Haman, E., Bulkowski, K., & Kochańska, M. (2015). Inwentarze rozwoju mowy i komunikacji (IRMIK): Słowa i Gesty, Słowa i Zdania: Podręcznik. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
  • Szewczyk, J., Smoczyńska, M., Haman, E., Łuniewska, M., Kochańska, M. Załupska, J. (2015). Test Powtarzania Pseudosłów TPP. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
  • Haman, E., Wodniecka, Z., Kołak, J., Łuniewska, M., & Mieszkowska, K. (2014). Social Aspects of Psycholinguistic Research: Reflections on the Ongoing Study of Cognitive and Linguistic Development of Polish Immigrant Children. In M. Olpińska-Szkiełko & L. Bertelle (Eds.). Zweisprachigkeit und Bilingualer Unterricht. Frankfurt am Main: Peter Lang.
  • Haman, E., Łuniewska, M., & Fronczyk, K. (2014). Wykorzystanie pojęcia normy w badaniach ilościowych nad rozwojem słownika umysłowego. Poradnik Językowy, 4, 39–53.
  • Haman, E., Fronczyk, K., & Łuniewska, M. (2012). Obrazkowy Test Słownikowy – Rozumienie (OTSR). Podręcznik. Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych.
  • Otwinowska, A. i in. (2012). Dwujęzyczność u progu edukacji szkolnej – interdyscyplinarny projekt badawczy. Neofilolog, 39, 7–29. [15 co-authors, Magdalena Łuniewska among them].
  • Haman, E., Etenkowski, B., Łuniewska, M., Szwabe, J., Dąbrowska, E., Szreder, M., & Łaziński, M. (2011). Polish CDS Corpus. Talkbank.
Konferencje
  • 11.2024: Boston University Conference on Language Development BUCLD 49, 07- 10.11.2024, Boston, USA: poster presentation.
  • 07.2024: International Congress for the Study of Child Language IASCL 2024, 15-19.07.2024, Prague, Czech Republic: two poster presentations.
  • 06.2024: WILD 2024 Workshop on Infant Language Development, 19-21.06.2024, Lisbon, Portugal: poster presentation.
  • 05.2024: Bi-SLI 2024 Bi/multilingualism and Specific Language Impairment (Developmental Language Disorder), 15-16.05.2024, Utrecht, The Netherlands: two poster presentations.
  • 08.2023: Lancaster International Conference on Infant & Early Child Development, 23- 25.08.2023, Lancaster, UK: two poster presentations.
  • 06.2023: International Symposium on Bilingualism ISB14, 26-30.06.2023, Sydney, Australia: oral presentation and poster presentation.
  • 07.2021: International Association for the Study of Child Language, IASCL 2021, 15- 23.07.2021, Philadelphia, USA (online): oral presentation and poster presentation.
  • 10.2019: IWORDD 2019 International Workshop on Reading and Developmental Dyslexia, 2-4.10.2019, San Sebastian, Spain: oral presentation.
  •  06.2019: Visual prompts and visual methods in multilingualism research, 17-19.06.2019, Oslo Norway: oral presentation.
  • 06.2018: Bi-SLI 2018 Bilingualism and Specific Language Impairment, 27-28.06.2018, Reading, UK: oral presentation.
  • 06.2018: SIG: Neuroscience and Education, 4-6.06.2018, London, UK: poster presentation.
  • 07.2017: International Congress for the Study of Child Language, IASCL 2017, 17-21.07.2017, Lion, France: oral presentation and poster presentation.
  • 06.2017: Experimental Psycholinguistics Conference, 28-30.06.2017, Menorca, Spain: oral presentation.
  • 06.2017: International Symposium on Bilingualism ISB11, 11-15.06.2017, Limerick, Ireland: oral presentation and poster presentation.
  • 10.2016: Reading in the Forest, International Workshop on Reading and Dyslexia, 26- 28.10.2015, Annwiler, Germany: poster presentation.
  • 07.2015: Bi-SLI 2015 Bilingualism and Specific Language Impairment, 2-3.07.2015, Tours, France: oral presentation.
  •  08.2014: Society for the Neurobiology of Language Annual Meeting, 27-29.08.2014, Amsterdam, The Netherlands: poster presentation.
  • 07.2014: International Congress for the Study of Child Language, IASCL 2014; 14-18.07.2014, Amsterdam, The Netherlands: poster presentation (TOP 10) and oral presentation.

Zespoły badawcze
Członkini zespołu Multilada. Zespół prowadzi profile na Instagramie i na Facebooku.
Członkini MultiRHub.

Projekty badawcze i granty: