Cierpka Anna
Interesuję się rodziną jako środowiskiem rozwoju i wychowania oraz psychologią narracyjną. Przyjmuję, iż rzeczywistość jest konstruowana narracyjnie a tożsamość jest efektem przebywania w świecie znaczeń. Poprzez nasze opowieści bierzemy udział w tworzeniu świata. Badam narracje rodzinne i ich znaczenie dla kształtowania się tożsamości jednostki oraz to, jak ludzie narracyjnie konstruują siebie.
Aktualnie prowadzę badania dotyczące narracji osób starszych, między innymi w odniesieniu do problematyki przekazu międzypokoleniowego oraz jakości życia osób w okresie późnej dorosłości.
Badam także narracje partnerów, którzy oceniają swój związek jako satysfakcjonujący – w poszukiwaniu czynników związanych z budowaniem dobrych relacji.
Pozostaję zatem jako naukowiec w obszarze psychologii narracyjnej, uważanej obecnie za jeden z ważniejszych nurtów teoretycznych nauki o człowieku. Metodologia narracyjna pozwala docierać do tego, co zwykle wymyka się badaniom eksperymentalnym – warstwy subiektywnych, unikalnych znaczeń, z jakich człowiek konstruuje wewnętrzny świat.
http://narracyjna.psych.uw.edu.pl/
Promuję także metody jakościowe w badaniach psychologicznych, jestem współorganizatorem konferencji metodologicznych na ten temat:
https://swps.pl/nauka-i-badania/konferencje/16046-iii-konferencja-psychologii-jakosciowej
Jestem opiekunem Studenckiego Koła Naukowego Psychoterapii Dialog:
https://www.dialogskn.pl/kim-jestesmy
Współpracuję z doktorantkami: Joanną Siudem-Kuna oraz Eweliną Łapińską.
Wybrane publikacje:
Cierpka, A. (2013). Tożsamość i narracje w relacjach rodzinnych. Warszawa: Eneteia, Wydawnictwo Psychologii i Kultury
Tokarska, U., Dryll E., Cierpka A. (2019). Letter to a Grandchild as a narrative tool of older adults` biographical experience exploration. Narrative Inquiry, Volume 29, Issue 1, s. 30-51
Cierpka, A., Dryll, E., Tokarska, U. (2017). Poczucie jakości życia w okresie starości a przekaz doświadczenia życiowego. [w] B. Bartosz, E. Dryll, J. Klebaniuk (red.). Jakość życia w refleksji psychologicznej (s. 141- 159). Warszawa: Wydawnictwo Eneteia
Dryll, E., Tokarska, U., Cierpka, A. (2016). Międzypokoleniowy przekaz generatywny w narracji epistolograficznej seniorów. [w] M. Kielar-Turska (red.). Starość jak ją widzi psychologia (s. 157 – 192). Kraków: Wydawnictwo Ignatianum i WAM
Kowalski, J., Litwin, P., Pankowski, D., Cierpka, A. (2016). Mity psychologiczne wśród studentów psychologii. Edukacja, 2(137), 100–112, ISSN 0239-6858
Cierpka, A., Małek, K., Horodeńska, M. (2015). What does it mean to live after heart-transplantation? The lived experience of heart transplant recipients. A qualitative study. Health Psychology Report, Vol. 3(2), s. 123-130
Cierpka, A. (2014). Narrative Identity of Adolescents and Family Functioning. Psychology of Language and Communication, Vol. 18, No. 3, s. 263-279
Cierpka, A. (2012). Obraz Ja osób zorientowanych homoseksualnie. Badania narracyjne jako możliwość spotkania idiografii z nomotetyką. Przegląd Psychologiczny, 55, 2, s. 179-193
Cierpka, A. (2012). Narrative Identity In Late Adulthood. Psychology of Language and Communication 2012, Vol. 16, No. 3, s. 237-252
Dryll E., Cierpka A. [red]. (2011). Psychologia narracyjna: tożsamość, dialogowość, pogranicza. Warszawa: Eneteia, Wydawnictwo Psychologii i Kultury
Dryll E., Cierpka A. [red.] (2004). Narracja, koncepcje i badania psychologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN
Działalność dydaktyczna:
- Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny (seminarium)
- Wybrane formy pracy terapeutycznej z rodzinami (ćwiczenia specjalizacyjne)
- Podstawowe Umiejętności Psychologiczne
- Prace roczne, seminarium magisterskie – psychologia rodziny, proces kształtowania się poczucia tożsamości jednostki; metody analizy narracji, metodologia jakościowa
Jestem koordynatorem przedmiotu Podstawowe Umiejętności Psychologiczne
Studia podyplomowe Psycholog i pedagog we współczesnej szkole: „Wybrane elementy pracy terapeutycznej z rodzinami na terenie szkoły”
Studia podyplomowe Psychologia pozytywna w praktyce: „Psychologia pozytywna w edukacji”
Działalność organizacyjna:
Kierownik studiów doktoranckich na Wydziale Psychologii
Członek Rady Wydziału i Rady Naukowej
Przewodnicząca Wydziałowej Komisji ds. Studiów Doktoranckich
Kierownik Katedry Psychologii Rozwojowej