Chojnicka Izabela
O mnie:
Dr n. med., absolwentka Wydziału Psychologii i Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego. Współautorka polskich adaptacji narzędzi ADOS-2 (Autism Diagnostic Observation Schedule, Second Edition), ADI-R (Autism Diagnostic Interview Revised) oraz SSP-2 (Short Sensory PrDetecting autism from picture booknarratives using deep neural utterance embeddingsofile, Second Edition). Certyfikowany szkoleniowiec narzędzia ADOS-2.
Kierowniczka zespołu badawczego AutismLabUW. Oprócz badań w obszarze spektrum autyzmu, zespół zainicjował Klub Diagnosty Spektrum Autyzmu zrzeszający specjalistów z całej Polski. W ramach Klubu realizujemy, we współpracy z Agatą Bujnik, warsztaty rozwoju zawodowego skoncentrowane na zwiększeniu kompetencji w zakresie wykorzystywania Protokołu obserwacji do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu ADOS-2 w praktyce zawodowej specjalistów pracujących z osobami w spektrum autyzmu.
Obecnie realizuję projekty naukowe poświęcone standaryzacji procesu diagnostycznego ASD, a także analizie komunikacji społecznej we współpracy z Instytutem Podstaw Informatyki PAN. Współpracuję z Zakładem Genetyki Medycznej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego w zakresie badań nad genetyką autyzmu. Wspieram jako ekspertka platformę GeneBe.net - agregator danych genetycznych, który pomaga naukowcom w analizie informacji genetycznych i wyciąganiu wniosków na temat chorób genetycznych oraz diagnostyki i terapii.
***
PhD, graduate of the Faculty of Psychology and the Faculty of Biology at the University of Warsaw. Co-author of Polish adaptations of ADOS-2 (Autism Diagnostic Observation Schedule, Second Edition), ADI-R (Autism Diagnostic Interview Revised) and SSP-2 (Short Sensory Profile, Second Edition). Certified ADOS-2 trainer.
Head of the AutismLabUW research team. In addition to research on the autism spectrum, the team initiated the Autism Spectrum Diagnosis Club, bringing together specialists from all over Poland. As part of the Club, in cooperation with Agata Bujnik, we carry out professional development workshops focused on increasing competence in the use of the ADOS-2 in the professional practice of specialists working with people with autism.
My research interests include the diagnosis and etiopathogenesis of neurodevelopmental disorders, particularly autism spectrum. My ongoing scientific projects are devoted to: the standardization of the ASD diagnostic process in Poland; as well as the analysis of social communication using computational methods in cooperation with the Institute of Computer Science of the Polish Academy of Sciences. I also cooperate with the Department of Medical Genetics, Medical University of Warsaw. As an expert, I support the GeneBe.net platform - the genetic data aggregator that helps scientists analyze genetic information and draw conclusions about genetic diseases, diagnosis, and therapy.
Zainteresowania badawcze:
Moje zainteresowania badawcze dotyczą neurorozwoju, w szczególności komunikacji społecznej oraz diagnozowania i etiopatogenezy zaburzeń neurorozwojowych, w szczególności spektrum autyzmu.
Kariera:
2014-obecnie: Wydział Psychologii UW.
2012-2013: psycholog kliniczna, Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu
2008-2012: studia doktorskie na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym, rozprawa doktorska Autyzm i samobójstwo: wspólne czynniki genetyczne pod kierunkiem prof. dr. n. med. Rafała Płoskiego
2009-2012: studia na Wydziale Psychologii UW, praca magisterska Przydatność polskich wersji narzędzi Autism Diagnostic Interview-Revised oraz Autism Diagnostic Observation Schedule w diagnozowaniu zaburzeń ze spektrum autyzmu pod kierunkiem prof. Ewy Pisuli.
2003-2008: studia na Wydziale Biologii UW, praca licencjacka Przeciwnowotworowe działanie kwasu oleanolowego i kwasu ursolowego oraz ich pochodnych pod kierunkiem prof. Wirginii Janiszowskiej, praca magisterska Cytotoksyczne i proapoptyczne działanie kwasu oleanolowego oraz jego pochodnych wyizolowanych z buraka ćwikłowego na komórki nowotworowe jelita grubego linii DeTa pod kierunkiem prof. Wirginii Janiszowskiej.
Ważniejsze publikacje:
- Chojnicka, I., Wawer, A. (2024). Write Your Story. Analysis of Autistic Adolescents’ Essays Using Computer Techniques. Journal of Autism and Developmental Disorders.
- Wawer, A., Chojnicka, I., Sarzyńska-Wawer, J., Krawczyk, M. (2024). A cross-dataset study on automatic detection of autism spectrum disorder from text data. Acta Psychiatrica Scandinavica, 1-11.
- Rydzanicz, M., Kuźniewska, B., Magnowska, M., Wójtowicz, T., Borsuk, E., Gewartowska, O., Gruchota, J., Hojka, A., Miłek, J., Stawikowska, A., Wardaszka, P., Chojnicka, I., Kondrakiewicz, L., Puścian, A., Knapska, E., Dziembowski, A., Płoski, R., & Dziembowska, M. (2024). Mutation in mitochondrial chaperone TRAP1 results in male-specific autism. EMBO Mol Med, 1-29.
- .Wawer, A., Chojnicka, I. (2022). Detecting autism from picture book narratives using deep neural utterance embeddings. International Journal of Language & Communication Disorders, 1–14.
- Wawer, A., Chojnicka, I., Okruszek, L. Sarzynska-Wawer, J. (2021). Single and Cross-Disorder Detection for Autism and Schizophrenia. Cognitive Computation, 14, 461–473.
- Chojnicka, I. (2021). Umiejętności narracyjne osób w spektrum autyzmu. W: M. Huflejt-Łukasik, A. Pluta (red.), Mechanizmy psychologiczne i społeczne warunkujące formułowanie ocen oraz podejmowanie działań (s. 161–177). Warszawa: Wydawnictwo Liberi Libri.
- Chojnicka, I., Wawer, A. (2020). Social Language in Autism Spectrum Disorder: A Computational Analysis of Sentiment and Linguistic Abstraction. PLOS ONE, 15(3): e0229985.
- Chojnicka, I. (2020). Narzędzia inżynierii lingwistycznej w badaniu komunikacji społecznej w autyzmie. W: K. Bargiel-Matusiewicz, M. Ledzińska (red.), Psychologiczne mechanizmy regulacji z perspektywy zdrowia i choroby (s. 241–262). Warszawa: Liberi Libri.
- Chojnicka I., de Ines, M., & Kwasiborska-Dudek, J. (2020). Zaburzenie ze spektrum autyzmu – kryteria diagnostyczne, uwarunkowania genetyczne i neurobiologiczne. W: J. Kwasiborska-Dudek, D. Emiluta-Rozya. Diagnoza i terapia logopedyczna małego dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu (ASD) (s. 15-32). Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
- Chojnicka, I., Pisula, E. (2019). Adaptation and psychometric properties of the Polish version of the Short Sensory Profile 2. Medicine, 98(44): p e17689.
- Chojnicka, I., Pisula, E. (2019). Cross-Cultural Validation of the Polish Version of the ADI-R, Including New Algorithms for Toddlers and Young Preschoolers. Child Psychiatry & Human Development, 50, 591–604.
- Chojnicka, I., Pisula, E. (2017). ADOS-2 Protokół obserwacji do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu. Hogrefe–Testcentrum.
- Chojnicka, I., Pisula, E. (2017). Adaptation and Validation of the ADOS-2, Polish Version. Frontiers in Psychology, 8: 1916.
- Pisula, E., Chojnicka, I., Tomalski, P. (2016). Ocena efektywności wczesnych interwencji psychospołecznych podejmowanych wobec dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. W: A. Rozetti, A. Słopień, E. Pisula (red.), Spektrum autyzmu - jak pozyskiwać wiarygodne informacje, formułować wskazania oraz oceniać skuteczność stosowanych oddziaływań terapeutycznych. Łódź: Krajowe Towarzystwo Autyzmu.
- Rybakowski, F., Chojnicka, I., Dziechciarz, P., Horvath, A., Janas-Kozik, M., Jeziorek, A., Pisula, E., Piwowarczyk, A., Słopień, A., Sykut-Cegielska, J., Szajewska, H., Szczałuba, K., Szymańska, K., Waligórska, A., Wojciechowska, A., Wroniszewski, M., Dunajska, A. (2016). The role of genetic factors and pre- and perinatal influences in the etiology of autism spectrum disorders - indications for genetic referral. Psychiatria Polska, 50(3), 543-554.
- Fudalej, S., Kopera, M., Wołyńczyk-Gmaj, D., Fudalej, M., Krajewski, P., Wasilewska, K., Szymański, K., Chojnicka, I., Podgórska, A., Wojnar, M., Płoski, R. (2015). Association between FKBP5 Functional Polymorphisms and Completed Suicide. Neuropsychobiology, 72(2), 126-131.
- Stawiński, P., Sachidanandam, R., Chojnicka, I., Płoski, R. (2015). Basic Bioinformatic Analyses of NGS Data. W: U. Demkow, R. Ploski (red.), Clinical Applications for Next-Generation Sequencing. Academic Press, Elsevier.
- Cygan, H.B., Tacikowski, P., Ostaszewski, P., Chojnicka, I., Nowicka, A. (2014). Neural correlates of own name and own face detection in autism spectrum disorder. PLOS ONE, 9(1): e86020.
- Chojnicka, I., Fudalej, S., Walczak, A., Wasilewska, K., Fudalej, M., Stawiński, P., Strawa, K., Pawlak, A., Wojnar, M., Krajewski, P., Płoski, R. (2014). Inverse Association between Obesity Predisposing FTO Genotype and Completed Suicide. PLOS ONE, 9(9): e108900.
- Rybakowski, F., Bialek, A., Chojnicka, I., Dziechciarz, P., Horvath, A., Janas-Kozik, M., Jeziorek, A., Pisula, E., Piwowarczyk, A., Slopien, A., Sykut-Cegielska, J., Szajewska, H., Szczaluba, K., Szymanska, K., Urbanek, K., Waligórska, A., Wojciechowska, A., Wroniszewski, M., Dunajska, A. (2014). Autism spectrum disorders - epidemiology, symptoms, comorbidity and diagnosis. Psychiatria Polska, 48, 653-65.
- Chojnicka, I., Szkiełkowska, A. (2013). Language and communication abnormalities in autism and Asperger Syndrome. Nowa Audiofonologia, 2, 9-13.
- Chojnicka, I., Gajos, K., Strawa, K., Broda, G., Fudalej, S., Fudalej, M., Stawiński, P., Pawlak, A., Krajewski, P., Wojnar, M., Płoski, R. (2013). Possible association between suicide committed under influence of ethanol and a variant in the AUTS2 gene. PLOS ONE, 8(2): e57199.
- Chojnicka, I., Strawa, K., Fudalej, S., Fudalej, M., Pawlak, A., Kostrzewa, G., Wojnar, M., Krajewski, P., Płoski, R. (2012). Analysis of four genes involved in the neurodevelopment shows association of rs4307059 polymorphism in the cadherin 9/10 region with completed suicide. Neuropsychobiology, 66, 134–140.
- Chojnicka, I., Sobczyk–Kopcioł, A., Fudalej, M., Fudalej, S., Wojnar, M., Waśkiewicz, A., Broda, G., Strawa, K., Pawlak, A., Krajewski, P., Płoski, R. (2012). No association between MTHFR C677T polymorphism and completed suicide. Gene, 511(1), 118-121.
- Chojnicka, I., Płoski, R. (2012). Polska wersja wywiadu do diagnozowania autyzmu ADI–R (Autism Diagnostic Interview–Revised). Psychiatria Polska, 46(2), 249–259.
- Chojnicka, I., Płoski, R. (2012). Polska wersja narzędzia obserwacyjnego do diagnozowania autyzmu ADOS. Psychiatria Polska, 46(5), 781–789.
- Chojnicka, I., Płoski, R., Dragan, W.Ł. (2010). Diagnozowanie zaburzeń ze spektrum autyzmu. Psychologia–Etologia–Genetyka, 21, 77–92.
Projekty badawcze i granty:
- Współzałożycielka i kierowniczka AutismLabUW – Centrum Badań nad Spektrum Autyzmu.
- SONATA NCN: Co słychać? Komunikacja społeczna w autyzmie: podejście obliczeniowe (2021-2024), 2020/39/D/HS6/00809.
Działalność popularyzatorska:
Szkolenia ADOS-2, czyli szkolenia dla psychologów i psychoterapeutów z wykorzystania polskojęzycznej wersji narzędzia ADOS-2 (ang. Autism Diagnostic Observation Schedule, Second Edition) do diagnozowania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu lub z podejrzeniem tych zaburzeń.
Działalność organizacyjna na Wydziale Psychologii:
Członkini komisji ds. badań.
Członkini zespół użytkowników nowego budynku.
Działalność terapeutyczna:
Konsultacje diagnostyczne w ośrodku diagnostyczno-terapeutycznym Centrum Adesse.
Działalność dydaktyczna:
4 prace magisterskie wypromowane na Wydziale Psychologii UW
Kursy realizowane w roku akademickim 2024/2025:
- Diagnoza poziomu rozwoju dziecka za pomocą DSR Plus, ćwiczenia.
- Diagnozowanie spektrum autyzmu, ćwiczenia.
- Podstawy psychopatologii rozwojowej, wykład.
- Metody diagnozy w psychologii zdrowia i rehabilitacji, ćwiczenia.
- Seminarium magisterskie.
- Seminarium empiryczne.
Kursy realizowane w minionych latach:
- Diagnoza poziomu rozwoju dziecka za pomocą DSR Plus.
- Diagnozowanie spektrum autyzmu.
- Diagnoza spektrum autyzmu przy wykorzystaniu protokołu obserwacji ADOS-2.
- Metody diagnozy w psychologii zdrowia i rehabilitacji .
- Podstawy Psychopatologii Rozwojowej.
- Kierunki rozwoju współczesnej psychologii, seminarium.
- Seminarium magisterskie.
- Seminarium roczne empiryczne.