Bargiel-Matusiewicz Kamilla
Zainteresowania naukowe
Problematyka stresu i radzenia sobie ze stresem, poszukiwanie wskaźników podejmowanych działań i ich konsekwencji dla dobrostanu i zdrowia, interwencje psychologiczne skierowane do osób doświadczających stresu, promocja zdrowia, zagrożenia zdrowotne (nawyki żywieniowe, uzależnienia, przemoc ze względu na płeć), kulturowe i społeczne aspekty zdrowia i niepełnosprawności, polubowne metody rozwiązywania konfliktów (mediacje).
Doświadczenie w pracy naukowej
Lista publikacji znajduje się na profilach w ResearchGate oraz w Google Scholar.
Kierowanie międzynarodowymi lub krajowymi projektami badawczymi lub udział w takich projektach:
2022–2026: udział w Projekcie Horyzont Europa Research and Innovation Action RIA, akronim TITAN „Transparency solutions for transforming the food system”, nr projektu PSP 501-D125-50-0906391. (Forma uczestnictwa: kierownik zadania realizowanego przez Uniwersytet Warszawski).
2020–2022: projekt realizowany w ramach 4EU+Alliance: Development of an innovative educational program for students concerning the extent of gender-based violence and mobbing in the European Union countries, methods of prevention and rules of conduct towards victims of gender-based violence and mobbing (educational and research program), nr grantu PSP: 500-D125-09-0143257. (Forma uczestnictwa: kierownik projektu wspólnie z dr Agnieszką Łyś).
2013–2015: Grant Unii Europejskiej, Program Leonardo da Vinci, Nr grantu: 2013-1-NO1-LEO04-06251 8, Tytuł projektu: Improving Supported Employment – The Next Steps Koordynacja: Arbeidsforskningsinstituttet AS, Norwegia, Forma uczestnictwa: Kierownik zadania realizowanego przez Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.
2008 – 2011 Grant Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Nr grantu: N N106 069935, Tytuł projektu: Proces radzenia sobie z chronicznym stresem związanym z chorobą somatyczną. Możliwość zastosowania interwencji psychologicznej. Forma uczestnictwa: Kierownik projektu.
2005 – 2008 Projekt Badawczy Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet 1, Działanie 4 Nr grantu: WUE/0041/IV/05, Tytuł projektu: Psychospołeczne Uwarunkowania aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych, Kierownik: prof. dr hab. Anna Brzezińska, SWPS, Forma uczestnictwa: Członkini Rady Programowej.
Pełnienie funkcji promotora lub współpromotora w przewodach doktorskich
- Współpromotor w przewodzie doktorskim mgr Rafała Dziurli. Promotor - prof. dr hab. Ewa Pisula. Tytuł rozprawy: Zasoby podmiotowe a ocena poznawcza sytuacji poszukiwania zatrudnienia i satysfakcja z życia u osób Głuchych i słabosłyszących w wieku wczesnej dorosłości, uczestniczących w zatrudnieniu wspomaganym. Obrona odbyła się 17.11.2023 r.
- Promotor w przewodzie doktorskim Agnieszki Ewy Łyś. Promotor pomocniczy Anna Studzieńska, Tytuł rozprawy: Jawne i utajone postawy wobec przemocy seksualnej - rola usprawiedliwiania systemu i esencjalizmu biologicznego. Obrona odbyła się 16.12.2022 r.
- Promotor w przewodzie doktorskim Urszuli Ziętalewicz. Tytuł rozprawy: Wybrane determinanty jakości życia uwarunkowanej stanem zdrowia u pacjentów z przewlekłym bólem. Obrona odbyła się 7.10.2021r.
Aktywny udział w kilkudziesięciu krajowych i międzynarodowych konferencjach naukowych organizowanych m.in. przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne, European Health Psychology Society, International Association of Applied Psychology.
Organizacja konferencji naukowych
Kierowałam komitetem organizacyjnym oraz uczestniczyłam w pracach komitetu naukowego IX Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Sekcji Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego pt. Zdrowie i choroba w kontekście funkcjonowania społecznego i zawodowego. Konferencja odbyła się w dniach 24-26 maja 2013. Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego był jednym z organizatorów konferencji.
Kierowałam komitetem organizacyjnym oraz uczestniczyłam w pracach komitetu naukowego XIII Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Sekcji Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego pt. Psychologiczne i społeczne aspekty zdrowia z perspektywy globalnych oraz lokalnych problemów i ich rozwiązań. Konferencja odbyła się w dniach 14-15 maja 2021. Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego był jednym z dwóch organizatorów konferencji.
Współpraca międzynarodowa
Członek European Society for Traumatic Stress Studies.
Udział w pracach nad międzynarodowym projektem badawczym: Ethics of genetic research: children, families and society w ramach European Network on Children’s Susceptibility and Exposure to Environmental Genotoxicants. Projekt realizowany był w latach 2002-2005.
W latach 2007-2008 współpraca z Association for Women in Slavic Studies w Ohio State University (jako członek stowarzyszenia). W kwietniu 2007 roku na zaproszenie przewodniczącej stowarzyszenia prof. Angeli Brintlinger udział w konferencji naukowej pt. Women’s Bodies, Women’s Welfare in Russian and Central/Eastern Europe”, która odbyła się w Ohio State University.
Od 2011 roku współpraca z Welsh Centre for Learning Disabilities w Cardiff University. Współpraca z doktorem Stephenem Beyerem ze School of Medicine, Welsh Centre for Learning Disabilities, który posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie kształcenia w zakresie psychologii zdrowia i psychologii rehabilitacyjnej.
Udział w międzynarodowym projekcie naukowym na lata 2013-2015 w ramach programu Leonardo da Vinci – projekty partnerskie, numer programu 2013-1-NO1-LEO04-06251 8, tytuł programu „Improving Supported Employment – The Next Steps". W ramach projektu współpraca m.in. z: University of Lappland, Finland; Ulster University, Northen Irland; Arbeidsforskningsinstituttet AS, Norway; Universidad de Salamanca, Spain.
Nagrody
W roku akademickim 2004/2005 Zespołowa Nagroda Rektora Śląskiej Akademii Medycznej w zakresie działalności dydaktycznej za współautorstwo podręcznika pt. ”Wybrane zagadnienia z psychologii klinicznej.”
W roku akademickim 2004/2005 wyróżnienie przyznane przez Komitet Naukowy X-tej Jubileuszowej Konferencji Szkoleniowo-Naukowej z cyklu: Farmakoterapia, Psychoterapia i Rehabilitacja Zaburzeń Afektywnych, Zakopane. Wyróżniono poster pt. Profil osobowości osób z zaburzeniami depresyjnymi określony na podstawie badania kwestionariuszem MMPI. Autorzy: R. Kowalczyk, K. Bargiel-Matusiewicz, G. Hofman, I. Krupka-Matuszczyk.
W roku akademickim 2005/2006 Zespołowa Nagroda Rektora Śląskiej Akademii Medycznej w zakresie działalności dydaktycznej za opracowanie i redakcję podręcznika pt. ”Psychologia” adresowanego do studentów kierunków medycznych.
W roku akademickim 2007/2008 nagroda przyznana przez Komitet Naukowy Konferencji Naukowej „Integracja i eklektyzm w psychoterapii”, Organizatorzy: Katedra Psychoterapii i Psychopatologii Wydziału Psychologii UW oraz Instytut Społecznej Psychologii Klinicznej SWPS, Warszawa. Nagrodzono poster pt. Symptomy poczucia utraty bezpieczeństwa w rysunkach dzieci z rodzin rozbitych lub pozostających w konflikcie, autorzy: K. Bargiel-Matusiewicz, A. Wons.
W roku akademickim 2010/2011 Zespołowa Nagroda II stopnia przyznana przez Rektora Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w zakresie działalności naukowej.
W roku akademickim 2011/2012 Nagroda Zespołowa przyznana przez Rektora Uniwersytetu Warszawskiego za redakcję i współautorstwo książki „Oblicza Rehabilitacji”.
W roku akademickim 2012/2013 Nagroda Dziekana Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego za dorobek publikacyjny.
W roku akademickim 2014/2015 Nagroda Indywidualna III stopnia przyznana przez Rektora Uniwersytetu Warszawskiego za działalność naukową związaną z publikacją monografii „Przewlekły stres związany z dializoterapią. Zastosowanie interwencji psychologicznych”.
DOŚWIADCZENIE W PRACY DYDAKTYCZNEJ i ORGANIZACYJNEJ
Aktywność dydaktyczna
Kursy prowadzone/współprowadzone na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego: m.in. Wstęp do psychologii wykład obligatoryjny, Psychologia zdrowia wykład obligatoryjny, Wspomaganie rozwoju osobowego młodzieży niepełnosprawnej i doradztwo zawodowe – seminarium, Podstawy Psychopatologii Rozwojowej – seminarium, Pomoc Psychologiczna wykład obligatoryjny, Ścieżki rozwoju zawodowego, Seminarium magisterskie (promotor ponad 90 prac magisterskich), Seminarium roczne empiryczne, Master’s Thesis, Empirical Supervised Research.
W latach 2010-2014 kierowanie specjalizacją Psychologia Zdrowia.
Współpraca dydaktyczna z nauczycielami akademickimi z uczelni zrzeszonych w 4EU+Alliance (Charles University in Prague, Heidelberg University, University of Milan, University of Copenhagen), a także z Universidad de Salamanca, Instituto Universitario de Integración en la Comunidad oraz z School of Medicine, Welsh Centre for Learning Disabilities.
Aktywność organizacyjna w obrębie Uniwersytetu Warszawskiego m.in.:
2024-nadal Członkini Senatu Uniwersytetu Warszawskiego (kadencja 2024-2028).
2024-nadal Członkini Senackiej Komisji Prawno-Statutowej (kadencja 2024-2028).
2024-nadal Członkini Senackiej Komisji ds. Studentów, Doktorantów i Jakości Kształcenia (kadencja 2024-2028).
2024-nadal Członkini Zespołu Ministerialnego, którego zadaniem jest opracowanie propozycji reguł i wymagań w zakresie kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu psychologa. Powołanie zostało dokonane poprzez Zarządzenie Ministra Nauki z dnia 3 lipca 2024 r. w sprawie powołania zespołu do spraw opracowania propozycji reguł i wymagań w zakresie kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu psychologa (Dziennik-Urzedowy-Min.-Nauk.-2024-poz.-59).
2020-nadal pełnienie funkcji prodziekana ds. Studenckich (Kierownik Jednostki Dydaktycznej) na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, kadencja 2020-2024.
2020-nadal przewodnicząca Komisji ds. Wydawnictw na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.
2019-2020 Członkini Rady Szkoły Doktorskiej Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego pierwszej kadencji (Nominacja Rektora UW z dnia 10.10.2019 r.).
2019-2020 Członkini Komisji Rekrutacyjnej Szkoły Doktorskiej Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego powołanej na okres od maja 2019 r. do kwietnia 2020 r.
2017-2022 Koordynacja współpracy dydaktycznej pomiędzy Uniwersytetem Warszawskim i Warszawskim Uniwersytetem Medycznym w zakresie oferty Wydziału Psychologii.
2016-2020 Członkini Komisji Budżetowej na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.
2016-2020 Członkini Komisji ds. Nagród na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.
2016-2020 Członkini Komisji ds. Etyki Badań Naukowych na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.
2015 Członkini Zespołu ds. Strategii Średniookresowej Wydziału Psychologii UW. Zadaniem Zespołu było przygotowanie strategii działań i rozwoju Wydziału na lata 2015-2018 (powołanie do Zespołu przez Dziekana Wydziału Psychologii UW prof. dr hab. Ewę Czerniawską).
2012-2016 Członkini Komisji Konkursowej na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.
2008-2020 Pełnienie funkcji Sekretarza Komisji ds. Wydawnictw na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Aktywność organizacyjna w towarzystwach naukowych oraz instytucjach publicznych m.in.:
Praca organizacyjna na rzecz Polskiego Towarzystwa Psychologicznego (członek Zarządu Sekcji Psychologii Zdrowia w latach 2009-2011, przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Sekcji Psychologii Zdrowia w latach 2016-2020).
Praca organizacyjna na rzecz Polskiego Towarzystwa Badań nad Stresem Traumatycznym (członek Zarządu w latach 2011-2016).
Udział w pilotażowym Programie Ministerstwa Sprawiedliwości na Rzecz Ofiar Przestępstw. W latach 2007-2008 byłam członkiem interdyscyplinarnego zespołu prawników i psychologów, którego zadaniem była weryfikacja standardów pomocy prawnej i psychologicznej wobec osób pokrzywdzonych.
Ukończone szkolenia dotyczące procesów dydaktycznych i organizacyjnych, m.in.:
2024 Tytuł szkolenia: Zastosowanie sztucznej inteligencji i narzędzi cyfrowych w dydaktyce akademickiej (organizator Instytut Innowacyjnej Edukacji).
2023 Tytuł szkolenia: Wykorzystanie systemu ewaluacji zajęć dydaktycznych w procesie doskonalenia jakości kształcenia (organizator Uniwersytet Warszawski).
2023 Tytuł szkolenia: Przeciwdziałanie mobbingowi – certyfikowane szkolenie dla pracowników uczelni (organizator Fundacja Science Watch Polska)
2022 Tytuł szkolenia: Jak naukowcy oceniają systemy oceny okresowej – raport z ogólnopolskiego badania systemów oceny okresowej pracowników naukowych (organizator Fundacja Science Watch Polska).
2022 Tytuł szkolenia: Studia podyplomowe, regulacje prawne i praktyka funkcjonowania (organizator Uniwersytet Warszawski).
2021 Tytuł szkolenia: Praktyki studenckie w programach studiów (organizator Uniwersytet Warszawski).
2021 Tytuł szkolenia: Finansowe aspekty funkcjonowania uczelni publicznej (organizator Uniwersytet Warszawski).
2021 Tytuł szkolenia: Kompetencje KJD w świetle Statutu UW, Regulaminu Studiów i innych dokumentów uniwersyteckich (organizator Uniwersytet Warszawski).
2021 Tytuł szkolenia: Prawne i praktyczne aspekty działania rad dydaktycznych (organizator Uniwersytet Warszawski).
2021 Tytuł szkolenia: Rozliczania studentów w USOS (organizator Uniwersytet Warszawski).
2021 Tytuł szkolenia: USOS i jego wybrane funkcjonalności (organizator Uniwersytet Warszawski).
2021 Tytuł szkolenia: Studenci-cudzoziemcy, szczególne rozwiązania prawne, instrumenty wsparcia, wyzwania multikulturowości (organizator Uniwersytet Warszawski).
2021 Tytuł szkolenia: Wydawanie rozstrzygnięć wewnątrzzakładowych w toku studiów (organizator Uniwersytet Warszawski).
2021 Tytuł szkolenia: Wsparcie studentów ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym osób z niepełnosprawnością, chorobą przewlekłą, ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (organizator Uniwersytet Warszawski).
2020 Tytuł szkolenia: Tworzenie nowego kierunku studiów i zmiany w programach studiów – zasady i procedury (organizator Uniwersytet Warszawski).
Projekt aplikacyjny:
Jestem współautorką Programu Antytytoniowej Edukacji Zdrowotnej pt. Bieg po Zdrowie (Bargiel-Matusiewicz K., Dziurla R. Bieg po zdrowie. Warszawa: Główny Inspektorat Sanitarny, 2016).
Program został opracowany we współpracy z Głównym Inspektoratem Sanitarnym. Pierwsza edycja programu realizowana była w roku szkolnym 2016/2017 i nadal realizowane są kolejne edycje. Program skierowany jest do dzieci na etapie edukacji w IV klasie szkoły podstawowej.
Główne cele programu: opóźnienie lub zapobiegnięcie inicjacji tytoniowej wśród dzieci i młodzieży, pokazanie atrakcyjności życia w środowisku wolnym od dymu tytoniowego, zwiększanie wiedzy uczniów na temat zdrowia w kontekście szkodliwości palenia papierosów. Zajęcia w programie realizowane są za pomocą zróżnicowanych metod aktywizujących, które dostosowano do wieku odbiorców. Podstawą zajęć jest stymulowanie kreatywności i aktywności.
Realizacja Programu została objęta patronatem honorowym przez: Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Zdrowia, Rzecznika Praw Dziecka
Więcej informacji na temat programu można znaleźć pod adresem
https://www.gov.pl/web/edukacja/bieg-po-zdrowie-program-antytytoniowej-edukacji-zdrowotnej?fbclid=IwAR3a8KRNa9RtPXHbUNUlyVBJIgZtJZrttFZI8qCQ0K1-t-jrskwU7XMy9pY