EIT Food – GLAD
GLAD
Zielona dostawa do bezpośredniego konsumenta – zrównoważony sposób dostarczania żywności do domu dostosowany do potrzeb konsumentów
Kontekst
Konsumenci szukają wygody w różnych aspektach swojego codziennego funkcjonowania. Znajduje to odzwierciedlenie we wzroście korzystania z e-dostaw zakupów spożywczych – coraz więcej klientów zamawia zakupy spożywcze z dostawą do domu. Jednak dodatkowy, związany z tym faktem, ruch samochodowy powoduje problemy na gęsto zaludnionych obszarach i ma duży wpływ na środowisko (między innymi wzrost stężenia CO2, pyłów zawieszonych itp.).
Nasze rozwiązanie problemu dzięki działaniom projektu
Celem działań w ramach projektu GLAD było opracowanie zarówno strategii, jak i platformy, która pomoże uczynić ostatnią milę w e-handlu żywnością, jednocześnie zrównoważoną i dostosowaną do potrzeb konsumentów, z uwzględnieniem realiów ekonomicznych. Platforma opiera się na idei dostawy na ostatnim odcinku jako usługi, w ramach której popyt konsumentów jest dopasowany do oferty różnych środków transportu (punkty odbioru, e-ciężarówki, rowery, dostawa przez innych konsumentów…). Platforma będzie korzystała z algorytmu, który zoptymalizuje tryb dostawy „ostatniej mili”, biorąc pod uwagę ślad ekologiczny, koszt obsługi, dostępną przepustowość, dane o ruchu i preferencje konsumentów. Dodatkowo, aby zwiększyć skłonność do odpowiedzialnych zachowań ze strony konsumentów algorytm uwzględni dynamiczne ceny.
Badacze z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego byli odpowiedzialni za badania z konsumentami – w ramach projektu sprawdziliśmy podstawy ekologiczne oraz zachowania związane ze zrównoważonym rozwojem wśród konsumentów w Belgii i w Polsce. Ważnym elementem badań były testy jakościowe makiet platformy przez jej ostatecznym zbudowaniem.
Projekt został zrealizowany pod kierownictwem prof. dr hab. Dominiki Maison.
Koordynacja prac zespołu: Daria Affeltowicz
Szczegółowe dane dotyczące projektu
Partnerzy: Colruyt, Uniwersytet Warszawski, University of Cambridge, TECHNION – Israel Institute of Technology
Fundusze: EIT Food
Czas trwania projektu: 2019
Osoby do kontaktu: Dominika Maison dominika@psych.uw.edu.pl; Daria Affeltowicz daria.affeltowicz@psych.uw.edu.pl