Niedźwiecka Alicja
Działalność naukowa
Zainteresowania naukowe
Spektrum autyzmu
Analiza interakcji
Rozwój samoregulacji
Wczesne predyktory typowych i nietypowych ścieżek rozwoju
Publikacje
Niedźwiecka, A., Pisula, E. (2022). Symptoms of Autism Spectrum Disorders Measured by the Qualitative Checklist for Autism in Toddlers in a large sample of Polish toddlers. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19: 3072. https://doi.org/10.3390/ijerph19053072
Kmita, G., Kiepura, E., Niedźwiecka, A. (2022). Maternal Mood and Perception of Infant Temperament at Three Months Predict Depressive Symptoms Scores in Mothers of Preterm Infants at Six Months. Frontiers in Psychology, 13: 812893. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.812893
Pisula, E., Niedźwiecka, A. (2021). Symptoms of Autism, Comorbid Mental Health Conditions and Challenging Behaviors among Toddlers with Down Syndrome at Low Risk for ASD—Characterization Using the BISCUIT—Parts 1–3. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18: 10684. https://doi.org/10.3390/ijerph182010684
Niedźwiecka, A. (2021). Analiza interakcji dziecko-rodzic. Wprowadzenie dla studentów, klinicystów i badaczy. Warszawa: Liberi Lbri. https://doi.org/10.47943/lib.9788363487539
Książka jest dostępna na stronie: https://liberilibri.pl/analiza-interakcji-dziecko-rodzic
Kiepura, E., Niedźwiecka, A., Kmita, G. (2021). Silence Matters. The Role of Pauses During Dyadic Maternal and Paternal Vocal Interactions with Premature and Full-Term Infants. Journal of Child Language, 49(3), 451-468. https://doi.org/10.1017/S030500092100012X
Niedźwiecka, A. (2021). Eye contact effect: The role of vagal regulation and reactivity, and self-regulation of attention. Current Psychology. https://doi.org/10.1007/s12144-021-01682-y
Pijl, M.K.J., Bontinck, C., Rommelse, N.N.J., Kalwarowsky, S., Cauvet, E., Niedzwiecka, A., Falck-Ytter, T., Jones, E.J.H., Charman, T., Warreyn, P., Roeyers, H., Buitelaar, J.K., Oosterling, I.J., the Eurosibs Team (2021). Parent-child interaction during the first year of life in infants at elevated likelihood of autism spectrum disorder. Infant Behavior and Development, 62: 101521. https://doi.org/10.1016/j.infbeh.2020.101521
Niedźwiecka, A. (2020). Look Me in the Eyes: Mechanisms Underlying the Eye Contact Effect. Child Development Perspectives, 14(2), 78-82. https://srcd.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/cdep.12361
Niedźwiecka, A. (2020). Zachowania samoregulacyjne dzieci urodzonych przedwcześnie w wieku 12 miesięcy podczas interakcji dziecko–rodzice–osoba obca. [W:] K. Bargiel-Matusiewicz, M. Ledzińska (red.), Psychologiczne mechanizmy regulacji z perspektywy zdrowia i choroby (s. 207-239). Warszawa: Liberi Libri. https://www.liberilibri.pl/ksiazki/item/50-9788363487423
(2019). Sensory processing in toddlers with autism spectrum disorders. European Journal of Developmental Psychology, 17(4), 527-555. DOI: 10.1080/17405629.2019.1676715
Tomaszewski, P., Niedźwiecka, A., Majewska, M. (2018). Kompetencje dzieci głuchych w posługiwaniu się językiem migowym – metody oceny i jej kliniczne znaczenie. Edukacja, 4(147), 136-148. http://www.edukacja.ibe.edu.pl/pl/archiwum/88-2018/nr-4-147-2019/646-kompetencje-dzieci-gluchych-w-poslugiwaniu-sie-je-zykiem-migowym-metody-oceny-i-jej-kliniczne-znaczenie
López Pérez, D., Leonardi, G., Niedźwiecka, A., Radkowska, A., Raczaszek-Leonardi, J., Tomalski, P. (2017). Combining Recurrence Analysis and Automatic Movement Extraction from Video Recordings to Study Behavioural Coupling in Face-to-Face Parent-Child Interactions. Frontiers in Psychology, 8, 2228. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2017.02228/full
Niedźwiecka, A., Ramotowska, S., Tomalski, P. (2018). Mutual gaze during early mother-infant interactions promotes attention control development. Child Development, 89(6), 2230-2244. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/cdev.12830/full
Niedźwiecka, A., Tomalski, P. (2015). Gaze-cueing effect depends on facial expression of emotion in 9- to 12-month-old infants. Frontiers in Psychology 6:122. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2015.00122/full
Umiejętności akademickie
Tutoring MISH i MISMaP
Seminarium roczne empiryczne
Seminarium magisterskie
Sekretarz Katedry Psychologii Zdrowia i Rehabilitacji
Członkini zespołu ds. nowego budynku Wydziału Psychologii
Członkini Komisji Rektorskiej ds. oceny wniosków stypendialnych na Uniwersytecie Warszawski
Członkini Komisji Egzaminacyjnej (WISP)