Kmita Grażyna

Zainteresowania badawcze:
zdrowie psychiczne niemowląt, interakcje rodzice-dziecko, rozwój samoregulacji oraz psychologicznych mechanizmów chroniących przed patologizacją rozwoju u dzieci urodzonych przedwcześnie
Kariera naukowa i wykształcenie:
2021 - awans na stanowisko profesora uczelni.
od 2020 - kierownik Katedry Psychologii Klinicznej Dziecka i Rodziny.
2014 - habilitacja na Wydziale Psychologii UW na podstawie pracy wydanej jako książka Od zaciekawienia do zaangażowania. O rozwoju samoregulacji w interakcjach z rodzicami niemowląt urodzonych skrajnie wcześnie, przedwcześnie i o czasie. Adiunktka w Katedrze Psychologii Klinicznej Dziecka i Rodziny.
2013-2019 kierownik specjalizacji psychologii klinicznej dziecka na Wydziale Psychologii UW (odpowiedzialna za przekształcenie tej specjalizacji w specjalizację psychologii klinicznej dziecka i rodziny oraz opracowanie nowego programu zajęć specjalizacyjnych od roku 2014).
2010 - wizyta w laboratorium prof. Carolla Izarda na University of Delaware w Newark, USA.
2007 - certyfikat potwierdzający ukończenie szkolenia w zakresie stosowania Skali Oceny Zachowania Noworodka (NBAS) wydany przez Instytut Brazeltona przy Children’s Hospital Boston, Harvard Medical School.
2003 - objęcie kierownictwa Zakładu Zdrowia Rodziny IMiD (dziś: Zakład Wczesnej Interwencji Psychologicznej). Certyfikat superwizora w zakresie wideotreningu komunikacji przyznany przez Fundację Plus w Krakowie oraz Fundację SPIN (Holandia). Certyfikat konsultanta w zakresie psychologii klinicznej dziecka, problematyka wczesnej interwencji Polskiego Towarzystwa Psychologicznego
2002 - obrona pracy doktorskiej Trauma przedwczesnych narodzin: procesy radzenia sobie rodziców a rozwój dziecka pisanej pod kierunkiem prof. Małgorzaty Kościelskiej na Wydziale Psychologii UW.
2001 - NIDCAP National Training Center, Harvard Medical School, Boston USA – staż na temat stosowania opieki neurorozwojowej u wcześniaków (finansowany z grantu promotorskiego).
2000 - certyfikat trenera w zakresie wideotreningu komunikacji przyznany przez Fundację Plus w Krakowie oraz Fundację SPIN (Holandia). Robocza wizyta w Szpitalu Akademickim Św. Zofii i Uniwersytecie Erazma w Rotterdamie, w ramach przygotowań do opracowania modelu wczesnej interwencji psychologicznej dla wcześniaków i ich rodzin w warunkach oddziału intensywnej opieki noworodkowej (wizyta dofinansowana przez Fundację Batorego).
1998 - współpraca z Kliniką Chorób Zakaźnych Wieku Dziecięcego WUM w zakresie diagnozy i pomocy psychologicznej dla dzieci żyjących z problemem HIV/AIDS. Współpracę z nowo utworzoną w ramach Instytutu Matki i
Dziecka Kliniką Neonatologii i Intensywnej Terapii Noworodka pod kierunkiem prof. Ewy Helwich.
1997 - kurs z zakresu zdrowia reprodukcyjnego i planowania rodziny w Netherlands School of Public Health w Utrechcie.
1995-1997 - nieciągłe szkolenie z terapii rodzin (300 godzin; podyplomowy kurs Terapia rodzin, atestowany przez Zarząd Sekcji Psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego).
1994 - dyplom I stopnia specjalizacji psychologii klinicznej.
1989 - wizyta robocza w Laboratoire d’Ethologie Humaine, Université du Québec w Montrealu, w związku z udziałem w międzynarodowym projekcie badawczym na temat przywiązania u dzieci dwuletnich.
1986 - obrona pracy magisterskiej z psycholingwistyki rozwojowej pisanej pod kierunkiem prof. dr hab. Grace Wales Shugar na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Zatrudnienie w Zakładzie Rozwoju Dzieci i Młodzieży (później w Zakładzie Zdrowia Rodziny) Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie.
Wybrane publikacje:
Nagrody i wyróżnienia:
- Wyróżnienie przyznane przez Koalicję dla Wcześniaka – tytuł Anioła Wcześniaków za „nieocenioną wiedzę psychologiczną, wsparcie rodziców wcześniaków oraz zaangażowanie w projekty edukacyjne Koalicji dla wcześniaka”, marzec 2023 r.
- Nagroda indywidualna II stopnia Rektora Uniwersytetu Warszawskiego, 2013 r., przyznana za autorstwo książki Od zaciekawienia do zaangażowania…
- Nagroda zespołowa Rektora Uniwersytetu Warszawskiego, 2012 r., przyznana za udział w przygotowaniu podręcznika pod redakcją Lidii Grzesiuk i Huberta Suszka Psychoterapia. Problemy pacjentów.
- Nagroda zespołowa Rektora Uniwersytetu Warszawskiego, 2011 r., przyznana za udział w przygotowaniu monografii pod redakcją Małgorzaty Święcickiej Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny.
- Nagroda indywidualna II stopnia Rektora Uniwersytetu Warszawskiego, 2008 r., przyznana za redakcję tomu Małe dziecko i jego rodzina. Z teorii i praktyki wczesnej interwencji psychologicznej.
- Nagroda zespołowa I stopnia Rektora Uniwersytetu Warszawskiego, 2006 r., przyznana za udział w opracowaniu monografii pod redakcją Barbary Bokus Studies in the Psychology of Child Language.
- Nagroda-stypendium Ministerstwa Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki, rok akademicki 1984/1985 (piąty rok studiów).
Projekty badawcze i granty:
- Mikrogrant z Binga District Hospital w Zimbabwe: Porównanie standardów opieki okołoporodowej nad matką i noworodkiem w Polsce i Zimbabwe ze szczególnym uwzględnieniem analizy wybranych urodzeniowych parametrów biometrycznych oraz określenie predyktorów zwiększonej umieralności okołoporodowej w populacji afrykańskiej.
- Projekt badań jakościowych z wykorzystaniem refleksyjnej analizy tematycznej, realizowany w ramach prac magisterskich Klaudii Suchy i Siri Gjertsen w Polsce i Norwegii: Rodzice noworodków urodzonych przedwcześnie i hospitalizowanych w OITN w czasach pandemii SARS-CoV-2.
- Badania własne Wydziału Psychologii UW (w ramach prac magisterskich i empirycznych Jadranki Trickovic-Mohr, Stefanie Olsson i Pauliny Adamczyk): Uniwersalność i specyfika doświadczenia wcześniactwa w różnych kontekstach społeczno-kulturowych.
- Umowa między Sekretarzem Stanu ds. Zdrowia Wielkiej Brytanii a University of Bristol: ko-aplikant, koordynator i wykonawca badań w Polsce w projekcie DRIFT: Brain Structure and Function in School Age (2014 -2016); nr umowy o współpracy akademickiej między UoB a UW - 51603 NIHR-HTA-12/35/61
- Grant Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego Relacyjne i biologiczne uwarunkowania procesów samoregulacji u dzieci urodzonych przedwcześnie w pierwszym roku życia (2008-2011), N N106 045734.
- Grant promotorski Komitetu Badań Naukowych (4P05E 114 19): Badania nad zjawiskiem traumy przedwczesnych narodzin, procesami radzenia sobie rodziców i implikacjami dla rozwoju dziecka.
Członkostwo w Towarzystwach Naukowych:
- Polskie Towarzystwo Psychologiczne
- World Association for Infant Mental Health
- International Society for the Study of Behavioral Development
- Association for Psychological Science
- International Congress of Infant Studies
- Ethics Committee International Panel on Behavior Change.
Działalność organizacyjna:
- Pełnomocnik Dziekana ds. egzaminów magisterskich na studiach w języku angielskim
- Członek i w semestrze letnim 2020/2021 przewodniczący Zespołu ds. przebiegu postępowań w sprawie nadania stopnia doktora
- Przewodniczący Komisji ds. egzaminów doktorskich z języka angielskiego
- Kierownik Zakładu Wczesnej Interwencji Psychologicznej w Instytucie Matki i Dziecka.
- Kierownik specjalizacji Psychologia Kliniczna Dziecka i Rodziny (2013-2019).
- Członek (od 2012 r.), a przez ponad rok również przewodniczący Rady Programowej Studiów Magisterskich – do 2019 r.
- Członek Rady Programowej WISP (2009–2016).
- Członek Komisji ds. Etyki Badań Naukowych (2013-2016).
- Członek Komisji ds. Studiów i Studentów - jedna kadencja, do 2012 r.
- Członek Komisji Zasobów Nowych Technologii i Biblioteki - jedna kadencja, do 2012 r.
- Członek Wydziałowej Komisji Wyborczej - do roku 2011.
- Udział w pracach Komisji Kwalifikacyjnej – wyjazdy studentów na stypendia w ramach programu Erasmus w latach 2009 i 2010.
- Udział w pracach komisji rekrutacyjnej na studia w języku angielskim (WISP) -
od 2007 r. do 2016 r.
Działalność dydaktyczna:
49 wypromowanych prac magisterskich na Wydziale Psychologii UW.
Zajęcia prowadzone w roku akademickim 2024/2025:
- Ćwiczenia z psychologii klinicznej dziecka i rodziny. Część II.
- Psychologia kliniczna, wykład.
- Master’s Thesis, seminarium.
Ponadto w przeszłości:
- Koordynator seminarium dyscypliny psychologia w ramach Szkoły Doktorskiej Nauk Społecznych UW (od roku akademickiego 2020/2021).
- Koordynator seminarium Kierunki rozwoju współczesnej psychologii w SDNS (od r.a. 2023/ 2024).
- Wykłady, seminarium i ćwiczenia na studiach podyplomowych Diagnoza kliniczna dziecka i rodziny - zajęcia kierowane do psychologów dziecięcych, prowadzone cyklicznie.
- Wykłady poza UW w ramach podyplomowej specjalizacji z psychologii klinicznej (APS, IPiN) oraz specjalizacji z psychoterapii dzieci i młodzieży (UKSW, CKWUM), jak również w ramach studiów podyplomowych Etyka praktyki lekarskiej i opieki medycznej (ELiOM) zorganizowanych w ramach współpracy między Warszawskim Uniwersytetem Medycznym (WUM), Instytutem Matki i Dziecka w Warszawie (IMiD) i Uniwersytetem Paris-Est Marne-la-Valée (UPEMLV).
- Cykliczny, 40-godzinny kurs doskonalący w ramach CMKP, a od 2013 roku w ramach IMiD Problematyka wczesnej interwencji i zdrowia psychicznego małych dzieci - kierownik kursu.
- Wykłady w ramach kursu na temat opieki paliatywnej Neopalium, organizowanego przez dr hab. Magdalenę Rutkowską, prof. IMiD – dla lekarzy, pielęgniarek i położnych pracujących w Oddziałach Intensywnej Terapii Noworodkowej.
- W latach 2007– 2017– opracowanie i prowadzenie wykładu obligatoryjnego z psychologii rozwojowej dla WISP, wspólnie z prof. Mayą Gratier z Universite Paris Ouest Nanterre La Defense.
- Od roku akademickiego 2014/2015 – opracowanie i prowadzenie seminarium w ramach specjalizacji 302: Problemy kliniczne i pomoc psychologiczna dla małego dziecka i jego rodziny (30 godzin, semestr zimowy).
- Od roku akademickiego 2021/2022 – opracowanie i prowadzenie wykładu specjalizacyjnego Zaburzenia rozwoju dziecka. Cz. I. Perspektywa relacyjna (30 godzin, semestr zimowy).
- Autorski kurs fakultatywny: Zaburzenia rozwoju i problematyka zdrowia psychicznego u dzieci w pierwszych trzech latach życia, seminarium (30 godz., semestr letni - od ponad 10 lat).
- Ćwiczenia z psychologii klinicznej dziecka i rodziny – zajęcia stażowe, specjalizacyjne, obejmujące 2 semestry, 120 godz., od roku akademickiego 2015/2016 (opracowanie i prowadzenie).
- Współprowadzenie zajęć w ramach seminarium Child and Adolescent Clinical Psychology (dla WISP; 6 godzin) oraz ramach wykładu obligatoryjnego z psychologii klinicznej dla studiów polskich na kierunku psychologia (2 godziny).