Barańczuk Urszula
Tytuł naukowy: dr
Stanowisko: adiunkt
Jednostka: Katedra Psychologii Zdrowia i Rehabilitacji
E-mail: urszula.baranczuk@psych.uw.edu.pl
Dyżury: Aktualne dni i godziny dyżuru >>
O mnie:
W 2009 roku uzyskałam tytuł magistra na Wydziale Psychologii UW ze specjalizacją psychoterapia. W 2014 uzyskałam tytuł doktora również na Wydziale Psychologii UW. Moje zainteresowania badawcze dotyczyły wtedy związku cech temperamentu i zdolności do regulacji emocji z nasileniem objawów zaburzenia stresowego pourazowego (PTSD). Od 2020 pracuję na Wydziale Psychologii UW, gdzie prowadzę zarówno badania naukowe, jak również dydaktykę. Jestem również certyfikowaną psychoterapeutką poznawczo-behawioralną (nr certyfikatu 1598) oraz terapeutką stresu pourazowego metodą przedłużonej ekspozycji.
Zainteresowania:
Zainteresowania badawcze dotyczą związku: (1) wczesnych nieadaptacyjnych schematów, stresu rodzicielskiego i praktyk wychowawczych w kontekście innych czynników osobowościowych i społecznych w grupie matek i ojców dzieci ze spektrum autyzmu i typowo rozwijających się oraz (2) wczesnych nieadaptacyjnych schematów z jakością życia w kontekście innych czynników osobowościowych i społecznych w grupie dorosłych osób ze spektrum autyzmu i neurotypowych.
Kariera/wykształcenie:
2014 – tytuł doktora psychologii na Uniwersytecie Warszawskim
2009 – tytuł magistra psychologii na Uniwersytecie Warszawskim
Publikacje:
- Barańczuk, U., Goncikowska, K., Pisula, E., & Pisula, W. (2024). Sex/gender differences in the level and variability of autistic traits: a meta-analysis of the Autism-Spectrum Quotient. Health Psychology Report.
- Barańczuk, U., & Pisula, E. (2022). Parental stress and symptoms of depression: a preliminary report. International Journal of Developmental Disabilities, 68(4), 445–453.
- Barańczuk, U. (2021). The five-factor model of personality and generalized self efficacy. Journal of Individual Differences.
- Barańczuk, U. (2021). The five factor model of personality and sense of coherence: A meta-analysis. Journal of Health Psychology, 26(1), 12–25.
- Pisula, E., & Barańczuk, U. (2020). Psychometric properties of a Polish version of the Parental Stress Index III (PSI III). Journal of Developmental and Physical Disabilities, 32(3), 455–475.
- Barańczuk, U. (2019). The five factor model of personality and emotion regulation: A meta-analysis. Personality and Individual Differences, 139, 217–227.
- Barańczuk, U. (2019). The Five Factor Model of personality and social support: A meta-analysis. Journal of Research in Personality, 81, 38–46.
- Barańczuk, U. (2019). The five factor model of personality and alexithymia: A meta-analysis. Journal of Research in Personality, 78, 227–248.
- Barańczuk, U. (2018). Emotion regulation mediates the effects of temperament traits and posttraumatic stress disorder symptoms on affect in motor vehicle accident survivors. Transportation research part F: Traffic Psychology and Behaviour, 58, 528–535.
- Barańczuk, U., Zawadzki, B., Kamholz, B. W., Hayes, A. M., & Lawrence, A. (2017). Psychometric properties of a Polish version of the Inventory of Cognitive Affect Regulation Strategies (ICARUS). Psychological Assessment, 29(3), e1.
- Barańczuk, U. (2016). Stabilność cech Wielkiej Piątki i regulacji emocji w zaburzeniach psychotycznych i afektywnych. Psychologia-Etologia-Genetyka, (33), 17–32.
- Barańczuk, U., & Zawadzki, B. (2013). Temperament, poznawcza regulacja stanów afektywnych oraz poziom nastroju w zaburzeniu stresowym pourazowym (PTSD). Psychologia-Etologia-Genetyka, (28), 97–114.
Konferencje:
- Dziurla, R., Niedźwiecka, A., Pisula, E., Bargiel-Matusiewicz, K., i Barańczuk, U. (2021). Pozytywna tożsamość osób z niepełnosprawnościami i emocje doświadczane w sytuacji pandemii COVID-19. Konferencja XIII Ogólnopolska Konferencja Naukowa Sekcji Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego pt. „Psychologiczne i społeczne aspekty zdrowia z perspektywy globalnych oraz lokalnych problemów i ich rozwiązań, Warszawa.
- Barańczuk, U., i Zawadzki, B. (2017). Mood, temperament, symptoms of PTSD and cognitive strategies of affect regulation. International Society for the Study of Individual Differences, Warszawa.
- Zawadzki, B., i Barańczuk, U. (2017). Nasilenie objawów PTSD a poznawcze strategie regulacji nastroju. „Bliżej emocji 7”, Lublin.
Zespoły badawcze:
Członkini AutismLabUW
Projekty badawcze:
Wczesne schematy a postawy wychowawcze: Rola stresu rodzicielskiego
Granty:
2021 – środki na Badania Własne Pracowników Wydziału Psychologii UW o numerze 501-D125-01-1250000 na realizację badań pt. ”Wczesne schematy a postawy wychowawcze: Rola stresu rodzicielskiego”
Członkostwo w Towarzystwach Naukowych:
PTTPB – Polskie Towarzystwo Terapii Poznawczej i Behawioralnej
Wypromowane prace doktorskie/magisterskie:
Dotychczas wypromowanych trzech magistrów
Działalność dydaktyczna:
Regularnie od 2022 roku prowadzę następujące zajęcia:
- Psychologia zdrowia
- Ćwiczenia z psychoterapii
- Pogłębiony kurs terapii poznawczo-behawioralnej, 2024/2025
- Samoregulacja, 2023/2024
Działalność organizacyjna na Wydziale Psychologii:
Od 2023 roku jestem koordynatorem Działu Odkrywców Kampusu Ochota
Działalność terapeutyczna:
Certyfikowana psychoterapeutka poznawczo-behawioralna (nr certyfikatu 1598) terapeutka stresu pourazowego metodą przedłużonej ekspozycji z modułem terapii poczucia winy i trudności z motywowaniem się
Nagrody:
2023 – Nagroda Wydziału Psychologii UW za wysoką jakość zajęć dydaktycznych
2023 – Nagroda Wydziału Psychologii UW za działalność organizatorską
2022 – Nagroda Wydziału Psychologii UW za dorobek dydaktyczny
2021 – Nagroda Wydziału Psychologii UW za dorobek dydaktyczny
Współpraca międzynarodowa:
Od 2010 współpraca w zakresie badania i oceny polskiej wersji Inwentarza Poznawczych Strategii Regulacji Stanów Afektywnych (ICARUS) z Adele M. Hayes (University of Delaware, Delaware, USA) i Barbarą W. Kamholz (Boston Healthcare System and Boston University School of Medicine, Boston, MA, USA)
Oczekiwania wobec studentów:
Oczekuję od studentów wysokiej ciekawości i nastawienia na rozwój wiedzy i kompetencji