EIT Food – ONCOFOOD
ONCOFOOD
Nowe rozwiązania żywieniowe dla pacjentów onkologicznych
Kontekst
Według Światowej Organizacji Zdrowia w 2016 r. w Europie zdiagnozowano raka u około 7,1 miliona pacjentów. Jednym z głównych wyzwań w leczeniu choroby nowotworowej jest zapobieganie lub łagodzenie niedożywienia, związanego z procesem leczenia (tj. utrata smaku, niesmak w ustach, metaliczny smak, owrzodzenia w jamie ustnej, wymioty, utrata apetytu). Obecny rynek żywienia klinicznego oferuje różne doustne produkty wspomagające odżywianie. Nie dotyczą one jednak przyjemności jedzenia ani preferencji żywieniowych pacjentów, co prowadzi do negatywnego wpływu na ich jakość życia.
Nasze rozwiązanie problemu dzięki działaniom projektu
Celem projektu ONCOFOOD jest zaprojektowanie i rozwój nowych innowacyjnych rozwiązań żywnościowych skierowanych do pacjentów onkologicznych, biorąc pod uwagę nie tylko ich wymagania żywieniowe, ale także zmiany sensoryczne, promując przyjemność jedzenia i zapobiegając niedożywieniu.
Badania przeprowadzone z udziałem pacjentów chorych na raka, ale też ich rodzin oraz lekarzy i pielęgniarek wspierających pacjentów pozwolą na opracowanie gamy rozwiązań żywieniowych ukierunkowanych na zmiany w smaku i zapachu, których doświadczają pacjenci.
Dodatkowo w projekcie wykorzystane zostaną innowacyjne rozwiązania technologiczne, takie jak drukarka 3D, które pozwolą na stworzenie nowych rozwiązań dla pacjentów, którzy ze względu na leczenie doświadczają trudności w przełykaniu pokarmu. Stworzona zostanie szeroka gama posiłków i przekąsek drukowanych w technologii 3D.
Spodziewane rezultaty
- Wyjątkowy i innowacyjny asortyment produktów spożywczych o wysokiej jakości, nieoferowanych obecnie na rynku, adresowany do pacjentów chorych na raka, biorąc pod uwagę ich wymagania żywieniowe i sensoryczne.
- Szeroki wpływ nie tylko na tworzenie wartości biznesowej, ale także na społeczeństwo i całą społeczność EITFood.
- Opracowanie i przetestowanie z pacjentami szeregu rozwiązań spożywczych ukierunkowanych na zmiany smaku i zapachu (zupy, musy w opakowaniach typu “pouch”, napoje owocowe i warzywne, desery mleczne i przyprawy). Spośród nich, co najmniej dwa zostaną wybrane do wprowadzenia na rynek.
Na Uniwersytecie Warszawskim projekt jest realizowany pod kierownictwem prof. dr hab. Dominiki Maison.
Koordynacja prac zespołu: mgr Dominika Adamczyk
Szczegółowe dane dotyczące projektu
Partnerzy: AZTI, Maspex, University of Reading, Uniwersytet Warszawski, Fruktus Agros Nova, Ekoland, NaturalMachines
Fundusze: EIT Food
Czas trwania projektu: 2020 – 2021
Osoba do kontaktu: Dominika Adamczyk dominika.adamczyk@psych.uw.edu.pl