Maria Mirucka
Zainteresowania naukowe:
Moje zainteresowania koncentrują się wokół psychologicznych potrzeb na poziomie indywidualnym i skutków ich deprywacji w kontekście społecznym. W ramach doktoratu badam relacje ludzi z miejscem, które polegają na emocjonalnym przywiązaniu oraz postrzeganiu miejsca jako własności. Sprawdzam także wpływ tych więzi na postawy wobec imigrantów. W kształtowaniu relacji między przywiązaniem do miejsca i poczuciem własności miejsca a postawami wobec grup obcych interesuje mnie również rola poczucia kontroli. W swoich badaniach łączę metody jakościowe i ilościowe.
Publikacje:
- Mirucka, M., Toruńczyk-Ruiz, S., & Hansen, K. (2024). Are we more welcoming as neighbors or as citizens? Collective psychological ownership and attitudes toward immigrants. Journal of Environmental Psychology, 95, 102285.
- Bilewicz, M., Mirucka, M., & Olko, J. (2022). Paradoxical effects of ethnic identification on threat and anxiety during COVID-19 pandemic. A study of ethnic minority and immigrant groups. American Journal of Orthopsychiatry, 92(6), 748–755.
- Mirucka, M. (2021). The beginning of the pandemic through the eyes of Erasmus+ programme participants according to decision-making theory. Kultura i Społeczeństwo, 65(3), 73-92.
Projekty badawcze i granty:
- SONATA NCN: doktorantka-stypendystka w projekcie dr Sabiny Toruńczyk-Ruiz Poczucie własności miejsca a przywiązanie do miejsca: odmienne konsekwencje dla otwartości wobec obcych i zachowań prośrodowiskowych (2021–2024), 2020/39/D/HS6/02368.
- IDUB: kierowniczka projektu Wpływ komunikatów medialnych na zachowania prośrodowiskowe (2023–2024).
- IDUB: kierowniczka projektu Poczucie własności miejsca i potrzeba poczucia kontroli a postawy wobec obcych (2023–2024).
Członkostwo w Towarzystwach Naukowych:
Członkini European Association of Social Psychology.
Działalność organizacyjna na Uniwersytecie Warszawskim:
Członkini Komisji ds. Etyki Badań Naukowych Wydziału Psychologii UW (od 2024).
Sekretarzyni Rady Samorządu Doktorantów Uniwersytetu Warszawskiego (2024–2025).
Działalność dydaktyczna:
Jakościowe metody badawcze, ćwiczenia, 2024/2025.