Konkurs dla studentów psychologii na stanowiska wykonawców zbiorowych

04 02 2025
Kategoria: Oferty pracy na Wydziale Psychologii UW, Oferty pracy w projektach badawczych
KONKURS dla studentów psychologii na stanowiska wykonawców zbiorowych w projekcie ,,Rola rodziców w kształtowaniu się i utrzymywaniu pozytywnego obrazu ciała u dzieci i młodych adolescentów w erze używania social mediów. Badania podłużne i eksperyment prewencyjny.” (Preludium 2024/53/N/HS6/04217)
Ogólne informacje o rekrutacji
Konkurs w ramach projektu badawczego PRELUDIUM 23 finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki pt. „Rola rodziców w kształtowaniu się i utrzymywaniu pozytywnego obrazu ciała u dzieci i młodych adolescentów w erze używania social mediów. Badania podłużne i eksperyment prewencyjny”.
Rekrutacja jest prowadzona zgodnie z „Regulaminem Przyznawania Stypendiów Naukowych NCN w Projektach Badawczych Finansowanych ze Środków Narodowego Centrum Nauki”, określonym uchwałą Rady NCN nr 25/2019 z dnia 14 marca 2019r. (https://ncn.gov.pl/sites/default/files/pliki/uchwaly-rady/2019/uchwala25_2019-zal1.pdf).
Informacje o projekcie
Kierowniczka projektu: mgr Karolina Kubicka
Źródło finansowania: Narodowe Centrum Nauki
Instytucja realizująca: Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego
Planowy okres realizacji projektu: styczeń 2025 r. – grudzień 2027 r.
Zarówno w Polsce, jak i na świecie rośnie niepokój związany z kryzysem zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Badacze i specjaliści zajmujący się zdrowiem psychicznym wskazują na negatywny wpływ mediów na zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Obrazy i treści oglądane w Internecie często wpływają na młodych ludzi, którzy mogą zapomnieć, że portrety medialne nie zawsze odzwierciedlają rzeczywistość, jak np. wyidealizowane występy na Instagramie, TikToku czy Facebooku. Badania przeprowadzone w Polsce wśród 184 447 dzieci i młodzieży w wieku 10-19 lat wykazały, że 32% z nich nie akceptowało tego, kim są i jak wyglądają. Jedna trzecia uczestników zgłosiła regularne zachowania związane z dietą, a 43,3% uczniów doświadczyło częstego przejadania się lub ograniczania jedzenia w ciągu ostatnich trzech miesięcy. 34,2% dzieci i młodzieży ćwiczyło nadmiernie pomimo złego samopoczucia. Jedna trzecia dzieci i nastolatków oceniała siebie przez pryzmat swojego ciała. Co więcej, media społecznościowe są ważnym miejscem dla młodych ludzi, w którym spędzają co najmniej 3-4 godziny dziennie. Wyniki badań pokazują, że spędzanie już trzech godzin dziennie w Internecie może prowadzić do niższego zadowolenia z ciała. Ponadto 49,8% uczniów doświadczyło nienawiści w Internecie. Dla 42,6% z nich nienawiść była związana z wyglądem fizycznym.
Zaplanowany projekt ma na celu zbadanie roli rodziców w kształtowaniu się i utrzymywaniu pozytywnego obrazu ciała u dzieci i młodzieży. W projekcie zaplanowano badanie, które będzie powtarzane co roku (trzy pomiary) aby sprawdzić, jak rozwija się obraz ciała u dzieci i młodzieży w wieku 8-14 lat w zależności od etapu ich rozwoju, stylu przywiązania z rodzicem, wpływu mediów oraz doświadczeń związanych z rodziną, przyjaciółmi, szkołą i nimi samymi. W projekcie zaplanowano również warsztaty wspierające rozwój pozytywnego obrazu ciała, w których wezmą udział dzieci w wieku 7-12 lat. Część z nich będzie brała udział w warsztatach z rodzicami, reszta bez rodziców. Dzięki temu badaniu sprawdzimy czy większa efektywność warsztatów zależna jest od tego, czy rodzice dzieci biorą w nich udział, czy też nie. W tym badaniu również weźmiemy pod uwagę wiek dzieci, styl przywiązania z rodzicem, wpływ mediów oraz doświadczenia dzieci. W projekcie zaplanowano łącznie udział 600 dzieci w wieku szkolnym oraz 900 rodziców (ojców i matek). Przeprowadzenie zaplanowanych badań pozwoli na uzupełnienie wiedzy naukowej dotyczącej związków pomiędzy relacją rodzic-dziecko i obrazem ciała u dzieci. Pozwoli również zrozumieć rozwój obrazu ciała u dzieci w wieku szkolnym. Co więcej, dzięki realizacji projektu powstaną warsztaty, które mają na celu pozytywnie wpływać na postrzeganie własnego ciała przez dzieci. Dane z przeprowadzonych badań mogą wnieść istotne informacje dla psychologów prowadzących działania prewencyjne, warsztaty i psychoedukację w obszarze kształtowania się relacji rodzic-dziecko oraz obrazu ciała u dzieci i dorosłych. Wyniki badań mogą znaleźć zastosowanie w psychoterapii dzieci i dorosłych, których problemy dotyczą sposobu doświadczania ciała.
WARUNKI WZGLĘDEM KANDYDATA/TKI
- Student/ka trzeciego lub czwartego roku jednolitych studiów magisterskich na kierunku psychologia (2 stanowiska);
- Zainteresowania naukowe dotyczące psychologii klinicznej (w szczególności obrazu ciała u dzieci i młodzieży).
- Udokumentowane podstawowe doświadczenie w realizowaniu badań naukowych (np. realizacja badań w ramach pracy empirycznej, praca w innych projektach badawczych)
- Udokumentowane doświadczenie w pracy lub w badaniach realizowanych z udziałem dzieci
- Podstawowa znajomość SPSS
- Dostępność w czasie przeprowadzania II i III fali badania (luty 2025 – czerwiec 2026) (co najmniej dwa dni w tygodniu w godz. 8:00-15:00
- Dokładność, cierpliwość, samodzielność, umiejętność pracy w zespole
WYMAGANE DOKUMENTY
Kandydat/ka składa wyłącznie drogą elektroniczną na adres email: ka.kubicka2@uw.edu.pl wniosek o przyjęcie na stanowisko wykonawcy zbiorowego, który zawiera:
- list motywacyjny, w którym kandydat/ka przedstawia swoje kwalifikacje do pełnienia roli stypendysty w projekcie (odnosząc się do wymagań)
- życiorys zawierający informacje o aktywności naukowej i pracy z dziećmi, w tym zainteresowaniach i osiągnięciach naukowych kandydata/tki w pięciu latach kalendarzowych poprzedzających złożenie wniosku, listę ukończonych kursów i szkoleń
- podpisaną klauzulę o przetwarzaniu danych osobowych, która stanowi załącznik do niniejszego ogłoszenia
Wybrani kandydaci zostaną poproszeni o odbycie rozmowy kwalifikacyjnej.
HARMONOGRAM POSTĘPOWANIA KWALIFIKACYJNEGO
W postępowaniu kwalifikacyjnym uwzględnia się ocenę wyżej wymienionych dokumentów oraz przebieg rozmowy kwalifikacyjnej.
- Zgłaszanie wniosków: do 12.02.2024 r.
- Ocena wniosków i ewentualne rozmowy kwalifikacyjne: 13-14.02.2025 r.
- Ogłoszenie wyników: 15.02.2022 r.
OPIS ZADAŃ
Osoby na stanowisku wykonawców zbiorowych będą odpowiedzialne za:
- Współpracę ze szkołami (psychologami, wychowawcami klas), w których będą realizowane badania,
- Pozyskiwanie zgód rodziców na udział dzieci w badaniu (dzieci, które brały udział w I fali badania)
- Przeprowadzanie badań grupowych z dziećmi w wieku szkolnym (badania kwestionariuszowe) zgodnie z procedurą badania (we współpracy z innymi wykonawcami) w czasie lekcji
- Prowadzenie badań wśród rodziców dzieci w wieku szkolnym (badania kwestionariuszowe)
- Przygotowanie materiałów do badań kwestionariuszowych
- Wpisanie danych do SPSS
- Współpraca z kierowniczką projektu
- Prowadzenie dokumentacji związanej z projektem
Warunki zatrudnienia:
- Forma zatrudnienia: umowa zlecenie
- Stawka: 30 zł za zrealizowanie badania z każdym dzieckiem z trzeciej klasy, przygotowanie materiałów do badania i wpisane danych do SPSS i 20 zł za zrealizowanie badania z każdym dzieckiem z trzeciej klasy, przygotowanie materiałów do badania i wpisane danych do SPSS (dzieci są badanie grupowo)
- Czas realizacji badań: luty 2025 – czerwiec 2026
- Planowane rozpoczęcie zatrudnienia: 17.02.2025r.