Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Wtorek Naukowy z dr. Krzysztofem Skoniecznym

Kategoria: Aktualności pracownicze, Aktualności Sekretariatu ds. studenckich, Aktualności Wydziału, Konferencje i spotkania naukowe

Dziekan Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego

dr hab. Kamil Imbir, prof. ucz.

ma przyjemność zaprosić

całą społeczność Wydziału Psychologii UW

na spotkanie z cyklu Wtorków Naukowych, które odbędzie się 8 października 2024 roku o godzinie 15:15 na auli Wydziału Psychologii. 

Gościem wydarzenia będzie dr Krzysztof Skonieczny z Wydziału „Artes Liberales” UW, który wygłosi wystąpienie pt.

Nauczanie akademickie kontra ChatGPT. Jak radzimy sobie z potencjalnie nieuczciwym wykorzystaniem generatywnej sztucznej inteligencji przez osoby studiujące

Abstrakt:

Pojawienie się pod koniec listopada 2022 roku powszechnie dostępnej wersji ChataGPT firmy OpenAI oraz późniejszy rozkwit rynku podobnych narzędzi pozwalających na zautomatyzowanie wykonywania przez osoby studiujące wielu rodzajów wymaganych od nich prac — w szczególności wymagających tworzenia tekstów oraz przeprowadzania obliczeń czy kodowania — stanowiło wyzwanie dla nauczycieli i nauczycielek, również akademickich. Wobec braku skutecznych sposobów wykrywania stworzonych w ten sposób prac oraz — zwłaszcza w pierwszych miesiącach po pojawieniu się nowych narzędzi AI — jasnych wytycznych instytucjonalnych osoby prowadzące zajęcia na uczelniach zmuszone były polegać na własnej inwencji oraz doświadczeniu, by opracować zasady wykorzystywania tych narzędzi przez osoby studiujące.

Podczas wystąpienia opartego na przeprowadzonym w styczniu 2024 roku badaniu nauczycieli i nauczycielek akademickich z Polski i Słowenii dr Skonieczny opowie o tym, jakiego rodzaju wykorzystanie ChataGPT i innych narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji przez osoby studiujące środowisko akademickie uważa za oszustwo, a także o tym, jakie strategie stosujemy, aby do tego rodzaju oszustwa nie dopuścić. Wnioski te zestawię z badaniami pozwalającymi na ocenę skuteczności niektórych spośród tych strategii, co pozwoli — mam nadzieję — na wspólną dyskusję o tym, jak środowisko akademickie powinno zachować się wobec „rewolucji AI”.

Przedstawiane badanie powstało w ramach projektu NCN OPUS LAP/WEAVE EDUCAT(H)UM Edukacja na pograniczu człowieczeństwa: wyzwanie nowych technologii (2021/43/I/HS6/00848).

Po zakończeniu wystąpienia o godzinie 16:00 zapraszamy do udziału w dyskusji przy lunchu w sali gimnastycznej.