Wtorek Popularnonaukowy z prof. Agnieszką Maryniak

28 04 2025
Kategoria: Aktualności Sekretariatu ds. studenckich, Aktualności Wydziału, Konferencje i spotkania naukowe
Dziekan Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego
dr hab. Kamil Imbir, prof. ucz.
ma przyjemność zaprosić zainteresowanych Gości
na spotkanie z cyklu Wtorków Popularnonaukowych, które odbędzie się 13 maja 2025 roku o godzinie 17:45 w auli Wydziału Psychologii na parterze.
Gościnią wydarzenia będzie
prof. dr. hab. Agnieszka Maryniak
z Wydziału Psychologii UW, która wygłosi wystąpienie
Ruch, gesty, język: ciało jako fundament poznania.
Żyjemy w naszych ciałach – w nich poruszamy się, dzięki nim odczuwamy dotyk, ciepło, chłód. Czy nasze doświadczenia cielesne wpływają na kształtowanie się pojęć niezwiązanych bezpośrednio z odczuciami fizycznymi? Ucieleśnione poznanie – jeden z paradygmatów współczesnej kognitywistyki – zakłada, że procesy poznawcze są istotnie związane, a nawet „zakorzenione” w ciele i jego doświadczaniu relacji ze światem.
Dotychczasowe badania ucieleśnionego poznania prowadzone były z udziałem osób o typowych doświadczeniach ruchowych. W ramach projektu Język ucieleśniony w niepełnosprawnym ciele przeprowadziliśmy badania nad ucieleśnionym poznaniem z udziałem osób z wrodzoną niepełnosprawnością ruchową.
Uzyskane wyniki potwierdziły znaczenie własnych doświadczeń ruchowych w interpretacji ruchów innych osób i odczytywania komunikatów gestowych. Okazało się także, że osoby z niepełnosprawnością ruchową, proszone o wypowiadanie dowolnych czasowników, częściej niż osoby bez ograniczeń ruchowych przywołują słowa związane ze stanami emocjonalnymi, rzadziej zaś odnoszące się do aktywności fizycznej. Może to świadczyć o odmiennym sposobie reprezentowania świata — bardziej introspektywnym i mniej opartym na fizycznej aktywności.
Nasze badania potwierdzają założenia teorii ucieleśnionego poznania: zdolności motoryczne, językowe, społeczne i percepcyjne nie są od siebie niezależne, lecz wynikają z całościowego doświadczenia, także cielesnego. Uzyskane wyniki wskazują też na potrzebę zmiany podejścia w diagnostyce i badaniach klinicznych — standardowe testy mogą nie oddawać realnych kompetencji poznawczych osób z zaburzeniami motorycznymi. Ich niższy wynik w niektórych zadaniach nie musi oznaczać deficytu, ale może być efektem innych ścieżek rozwojowych wynikających z odmiennych doświadczeń cielesnych.
Po zakończeniu wystąpienia o godzinie 19:00 zapraszamy do udziału w dyskusji przy lunchu.