Wtorek Naukowy z dr hab. Marcinem Rzeszutkiem, prof. UW

05 01 2024
Kategoria: Aktualności Wydziału
Dziekan Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego
dr hab. Kamil Imbir, prof. ucz.
ma przyjemność zaprosić
całą społeczność Wydziału Psychologii UW
na kolejne spotkanie z cyklu Wtorków Naukowych, które odbędzie się 23 stycznia 2024 roku o godzinie 15:15 na auli Wydziału Psychologii.
Gościem wydarzenia będzie dr hab. Marcin Rzeszutek, prof. ucz., członek Katedry Psychologii Różnic Indywidualnych, który wygłosi wystąpienie pt.
“Osobowość skutecznego menedżera w czasie pandemii Covid-19: Ogólnopolskie badanie wśród prezesów spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie”
Nie da się zrozumieć kryzysów finansowych bez odwołania się do psychologicznej natury człowieka
John Maynard Keynes (1883-1946)
prekursor ekonomii behawioralnej i jeden z najwybitniejszych ekonomistów wszechczasów
Pandemia Covid-19 spowodowała ogromne turbulencje na międzynarodowych rynkach finansowych, wywołując kryzysy gospodarcze w makroskali na terenie większości krajów na świecie. Sytuacja epidemiologiczna szczególnie źle odbiła się na przedsiębiorstwach, powodując załamanie dotychczasowych strategii biznesowych i znaczące nadwyrężenie ich finansów.
Celem naszego badania, realizowanego w ramach grantu OPUS 20 Narodowego Centrum Nauki (wspólnie z prof. dr hab. Adamem Szyszką ze Szkoły Głównej Handlowej) było zbadanie psychologicznych uwarunkowań podejmowanych decyzji biznesowych przez polskich prezesów spółek notowanych na giełdzie (n = 255). W szczególności, badaliśmy jak cechy osobowości z modelu Wielkiej Piątki oraz style postrzegania ryzyka mogą przekładać się na subiektywny dobrostan psychiczny. Kolejnym zbadanym przez nas aspektem była racjonalność versus nieracjonalności decyzji menedżerskich w obszarze polityki inwestycyjnej oraz ryzyka korporacyjnego w czasie pandemii.
Analiza profili ukrytych pozwoliła nam zidentyfikować trzy podgrupy menedżerów, które różniły się nasileniem cech osobowości i stylów postrzegania ryzyka, co przekładało się na ich różnice w poziomie dobrostanu oraz racjonalności decyzji biznesowych. Dodatkowo skonstruowaliśmy model wieloagentowy (ang. agent-based modeling, ABM), aby sprawdzić, czy zachowania badanych z poziomu mikro mogą wpływać na wybrane zjawiska w skali makro w polskiej gospodarce.
Wyniki naszego badania mają także praktyczny wymiar stanowiąc inspirację dla szkoleń psychologicznych menedżerów w obszarze cech osobowości. Dodatkowo nasz projekt ma na celu popularyzację idei ekonomii behawioralnej w Polsce poprzez urealnienie tradycyjnych modeli ekonomicznych (zob. model „homo oeconomicus”) o wybrane problemy badawcze z psychologii.
Po zakończeniu wystąpienia o godzinie 16:00, zapraszamy do udziału w dyskusji przy lunchu w sali gimnastycznej.