Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

EIT Food – GLAD

GLAD

Zielona dostawa do bezpośredniego konsumenta – zrównoważony sposób dostarczania żywności do domu dostosowany do potrzeb konsumentów

 

Kontekst

Konsumenci szukają wygody w różnych aspektach swojego codziennego funkcjonowania. Znajduje to odzwierciedlenie we wzroście korzystania z e-dostaw zakupów spożywczych – coraz więcej klientów zamawia zakupy spożywcze z dostawą do domu. Jednak dodatkowy, związany z tym faktem, ruch samochodowy powoduje problemy na gęsto zaludnionych obszarach i ma duży wpływ na środowisko (między innymi wzrost stężenia CO2, pyłów zawieszonych itp.).

Nasze rozwiązanie problemu dzięki działaniom projektu

Celem działań w ramach projektu GLAD było opracowanie zarówno strategii, jak i platformy, która pomoże uczynić ostatnią milę w e-handlu żywnością, jednocześnie zrównoważoną i dostosowaną do potrzeb konsumentów, z uwzględnieniem realiów ekonomicznych. Platforma opiera się na idei dostawy na ostatnim odcinku jako usługi, w ramach której popyt konsumentów jest dopasowany do oferty różnych środków transportu (punkty odbioru, e-ciężarówki, rowery, dostawa przez innych konsumentów…). Platforma będzie korzystała z algorytmu, który zoptymalizuje tryb dostawy „ostatniej mili”, biorąc pod uwagę ślad ekologiczny, koszt obsługi, dostępną przepustowość, dane o ruchu i preferencje konsumentów. Dodatkowo, aby zwiększyć skłonność do odpowiedzialnych zachowań ze strony konsumentów algorytm uwzględni dynamiczne ceny.

eitfood stock zdjecie

Badacze z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego byli odpowiedzialni za badania z konsumentami – w ramach projektu sprawdziliśmy podstawy ekologiczne oraz zachowania związane ze zrównoważonym rozwojem wśród konsumentów w Belgii i w Polsce. Ważnym elementem badań były testy jakościowe makiet platformy przez jej ostatecznym zbudowaniem.

Projekt został zrealizowany pod kierownictwem prof. dr hab. Dominiki Maison.

Koordynacja prac zespołu: Daria Affeltowicz

 

Szczegółowe dane dotyczące projektu

Partnerzy: Colruyt, Uniwersytet Warszawski,  University of Cambridge, TECHNION – Israel Institute of Technology

Fundusze: EIT Food

Czas trwania projektu: 2019

Osoby do kontaktu: Dominika Maison dominika@psych.uw.edu.pl; Daria Affeltowicz daria.affeltowicz@psych.uw.edu.pl

eitFood EU baner