Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

EIT Food – DADYGO

Kontekst

Badania pokazują, że w codziennej diecie konsumentów brakuje produktów bogatych w dobrej jakości białko. Szczególnie ubogi jest wybór gotowych produktów – napojów i przekąsek, a w produktach obecnych już na rynku bardzo często jakość białka jest niska.

W ostatnich latach białka roślinne stawały się coraz ważniejszym składnikiem odżywczym i funkcjonalnym zarówno w żywności klasycznej, jak i rozwiązaniach (produktach) innowacyjnych. Jednak do tej pory wybór odpowiednich źródeł białka roślinnego był dość ograniczony – producenci koncentrowali się głównie na białku z grochu, soi oraz wybranych zbóż. Dodatkowo dotychczas używane białka roślinne nie posiadają wszystkich niezbędnych aminokwasów potrzebnych w diecie człowieka, a także – poprzez swoje cechy (np. ograniczoną zdolność do rozpuszczania się czy też specyficzny posmak) często nie są akceptowane przez konsumentów.

Nasze rozwiązanie problemu dzięki działaniom projektuzdjęcie żółtych kwiatów

Celem projektu jest opracowanie nowych produktów będących alternatywami produktów mlecznych, takich jak jogurty i napoje mleczne, które będą oparte o białko rzepakowe. W ramach prac przygotowane zostaną produkty mające odpowiednie właściwości odżywcze i sensoryczne – tak, aby zwiększyć akceptowalność alternatywnych produktów mleczarskich przez konsumentów.

Ważnym elementem projektu są badania zwyczajów i oczekiwań konsumentów w zakresie produktów mlecznych i ich alternatyw. Badania jakościowe prowadzone z konsumentami w Polsce, Niemczech i Francji skupią się na zwyczajach żywieniowych związanych z konsumpcją nabiału, postawach i przekonaniach wobec tej grupy produktów oraz definicji motywacji i barier związanych z zakupem i spożywaniem alternatyw mlecznych. Efektem badań będzie opracowanie insightów konsumenckich, które pozwolą na zbudowanie efektywnej komunikacji nowych produktów promującej zdrowy styl jedzenia. Drugim etapem badań konsumenckich będą testy nowych produktów umożliwiające dopasowanie ich właściwości do preferencji konsumentów w Europie (pod względem smaku, wyglądu, tekstury oraz zapachu).

Rezultaty

W ramach projektu DADYGO powstaną receptury bogatych w białko produktów niefermentowanych (alternatywa dla napojów mlecznych) oraz sfermentowanych (alternatywa dla jogurtów), które będą odpowiadały na oczekiwania konsumentów – zarówno smakowe, jak i związane z dostarczeniem odpowiednich wartości odżywczych. Elementem prac będzie stworzenie pozycjonowania nowych produktów oraz ich komunikacji opartej o ważne dla poszczególnych grup konsumentów insighty.

Wprowadzenie na rynki europejskie produktów opartych o białko rzepakowe pomoże podnieść spożycie wysokiej jakości białek wśród różnych grup konsumentów oraz ułatwić konsumentom wybór zdrowszego odżywania.

 

Na Uniwersytecie Warszawskim projekt realizowany jest pod kierownictwem prof. dr hab. Dominiki Maison

Koordynacja prac zespołu: Daria Affeltowicz

 

Szczegółowe dane dotyczące projektu

Partnerzy: Fraunhofer (lider projektu), Uniwersytet Warszawski, Napiferyn, Danone

Fundusze: EIT Food

Czas trwania projektu: 2021

Osoby do kontaktu: Dominika Maison dominika@psych.uw.edu.pl; Daria Affeltowicz (daria.affeltowicz@psych.uw.edu.pl)

 

eitFood EU baner