Seminarium Strelauowskie powraca w lutym
![](https://psych.uw.edu.pl/wp-content/uploads/sites/8/2024/02/Seminarium-Strealauwskie-29.02.2024-miniaturka-qr.png)
07 02 2024
Kategoria: Aktualności Wydziału, Konferencje i spotkania naukowe
Seminaria Strelauowskie to cykl otwartych spotkań naukowych poświęconych problematyce psychologii różnic indywidualnych oraz pokrewnych obszarów psychologii. W trakcie czwartego sezonu spotkań, w roku akademickim 2023/24, tematem przewodnim jest rola różnic indywidualnych w rozwoju poznawczym.
Trzecim prelegentem czwartego sezonu Seminariów będzie Pan Profesor Przemysław Tomalski z Instytutu Psychologii PAN, który zaprezentuje wystąpienie Czy informacje wzrokowe o ruchach ust mają znaczenie dla wczesnego rozwoju mowy?. Seminarium odbędzie się online 29 lutego o godzinie 14:00. Po wystąpieniu przewidziana jest dyskusja. Wstęp wolny. Wszystkich zainteresowanych prosimy o podanie swojego maila w formularzu pod tym linkiem, dzięki czemu w bezpieczny sposób będziemy mogli udostępnić link do właściwego spotkania. Zachęcamy również do zeskanowania kodu QR, który przekierowuje do strony wydarzenia na Facebooku.
Streszczenie wystąpienia:
Wczesny rozwój mowy postrzegamy najczęściej z perspektywy percepcji słuchowej i rozumienia, nie zaś mówienia. Tymczasem, wbrew powszechnej opinii, mowa z natury obejmuje wiele modalności zmysłowych, zaś od urodzenia uczymy się analizować zarówno wzrokowe jak i słuchowe jej aspekty. Już w połowie pierwszego roku życia niemowlęta selektywnie kierują uwagę na mówiące usta i preferują je (w porównaniu do obszaru oczu) w trakcie patrzenia na mówiącą twarz. Dotychczasowe badania, w tym zespołu IP PAN, dobitnie pokazują szybkie zmiany rozwojowe w percepcji mowy wizualnej (ruchach ust towarzyszących określonym dźwiękom mowy) i audiowizualnej (ruchach ust zgodnych lub nie z dźwiękiem mowy) u niemowląt. Towarzyszą im także istotne zmiany w zakresie mózgowych korelatów przetwarzania tych informacji. Co istotne, różnice indywidualne w tym zakresie pojawiają się już w 6 miesiącu życia i mają związek z rozwojem mowy, szczególnie czynnej, w kolejnych latach. O tym, w jaki sposób sposób selektywne patrzenie na mówiące twarze i usta kaskadowo wpływa na dalszy rozwój umiejętności mówienia, Prof. Tomalski opowie w trakcie seminarium.