Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Edukacja wobec kryzysu ekologicznego i klimatycznego – interdyscyplinarne warsztaty koordynowane przez dr Magdalenę Budziszewską

Edukacja wobec kryzysu ekologicznego i klimatycznego – interdyscyplinarne warsztaty koordynowane przez dr Magdalenę Budziszewską

Kategoria: Aktualności Wydziału

W ostatnich dwóch weekendach maja odbyła się seria zajęć w ramach kursu „Warsztaty umiejętności psychologicznych i trenerskich. Edukacja wobec kryzysu ekologicznego i klimatycznego”. Pomysłodawczynią i koordynatorką kursu jest dr Magdalena Budziszewska, adiunkt na Wydziale Psychologii UW i przewodnicząca zespołu „UW dla klimatu“. W zajęciach uczestniczyło 42 studentów, głównie z Wydziału Psychologii oraz kilku z Wydziału Biologii.

Współcześnie wiele młodych osób wskazuje problem zmiany klimatu jako kluczowy dla swojego życia. Dlatego istotne jest, aby osoby pracujące z młodzieżą, w tym psychologowie i nauczyciele, posiadały przygotowanie w tym zakresie.

Szczególną cechą kursu jest jego interdyscyplinarność – są to zajęcia łączące wiedzę z nauk ścisłych i psychologii, osadzone w kontekście problemu społecznego i zagrożenia cywilizacyjnego, jakim jest zmiana klimatu. Ważnym celem jaki stawiają przed sobą prowadzący jest również przekazanie wiedzy o mechanizmach rządzących komunikacją na temat kryzysów i zagrożeń cywilizacyjnych, czyli o formach i przyczynach denializmu czy sceptycyzmu wobec zmian klimatu.

Na początku studenci uczyli się naukowych podstaw i mechanizmów zmian klimatu od specjalistów z Wydziału Fizyki UW i zespołu „Nauki o klimacie”: prof. Szymona Malinowskiego, dr Aleksandry Kardaś i mgr Anny Sierpińskiej. Kolejne zajęcia dotyczyły tego, jak przekazywać wiedzę z nauk ścisłych i przyrodniczych w szkołach oraz jak wiedzę o klimacie włączyć do podstawy programowej (prowadząca mgr Joanna Lilpop, Wydział Biologii UW). Studenci zapoznali się także z problematyką psychologicznych reakcji na kryzys klimatyczny ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb dzieci i młodzieży (prowadzące dr Magdalena Budziszewska i dr Karolina Małek, Wydział Psychologii UW) oraz nauczyli się jak planować i skutecznie realizować warsztaty (prowadząca dr Agnieszka Wojnarowska, Wydział Psychologii UW).

Pomimo tego, że zajęcia w odbyły się w formule elearningowej, zachowały charakter warsztatowo – projektowy. Uczestnicy pod opieką trenerów tworzyli w podgrupach warsztaty edukacyjne na temat zmiany klimatu, które następnie przeprowadzą w szkołach. Po ich zakończeniu scenariusze zostaną przekazane nauczycielom po to, aby rzetelna wiedza o kryzysie klimatycznym i sposobach na pro-klimatyczną aktywność mogłaby być przekazywana dalej.

Szczegółowe informacje na temat kursu >>