Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Interakcje rodzic-dziecko

W Katedrze prowadzone są badania nad interakcjami rodzic-dziecko ujmowanymi jako kontekst rozwoju człowieka w pierwszych latach życia. W szczególności badania dotyczą związków między jakością interakcji, w tym kontaktu wzrokowego, i rozwojem poznawczym dziecka.

Osoby zaangażowanie:

prof. dr hab. Ewa Pisula

dr Alicja Niedźwiecka

Projekty badawcze

Wpływ kontaktu wzrokowego na funkcjonowanie wykonawcze dzieci w wieku przedszkolnym.

Znaczenie kontaktu wzrokowego dla rozwoju poznawczego w pierwszym roku życia dziecka.

Publikacje

Kluczowe publikacje:

Niedźwiecka, A. (2021). Analiza interakcji dziecko-rodzic. Wprowadzenie dla studentów, klinicystów i badaczy. Warszawa: Liberi Lbri. https://doi.org/10.47943/lib.9788363487539

Wszystkie publikacje dotyczące interakcji:

Kmita, G., Kiepura, E., Niedźwiecka, A. (2022). Maternal Mood and Perception of Infant Temperament at Three Months Predict Depressive Symptoms Scores in Mothers of Preterm Infants at Six Months. Frontiers in Psychology, 13: 812893. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.812893

Niedźwiecka, A. (2021). Eye contact effect: The role of vagal regulation and reactivity, and self-regulation of attention. Current Psychology. https://doi.org/10.1007/s12144-021-01682-y

Kiepura, E., Niedźwiecka, A., Kmita, G. (2021). Silence matters: The role of pauses during dyadic maternal and paternal vocal interactions with preterm and full-term infants. Journal of Child Language, 49(3), 451-468. https://doi.org/10.1017/S030500092100012X

Pijl, M.K.J., Bontinck, C., Rommelse, N.N.J., Kalwarowsky, S., Cauvet, E., Niedzwiecka, A., Falck-Ytter, T., Jones, E.J.H., Charman, T., Warreyn, P., Roeyers, H., Buitelaar, J.K., Oosterling, I.J., the Eurosibs Team (2021). Parent-child interaction during the first year of life in infants at elevated likelihood of autism spectrum disorder. Infant Behavior and Development, 62. Online first https://doi.org/10.1016/j.infbeh.2020.101521

Niedźwiecka, A. (2020). Look Me in the Eyes: Mechanisms Underlying the Eye Contact Effect. Child Development Perspectives, 14(2), 78-82. https://srcd.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/cdep.12361

Niedźwiecka, A. (2020). Zachowania samoregulacyjne dzieci urodzonych przedwcześnie w wieku 12 miesięcy podczas interakcji dziecko–rodzice–osoba obca. [W:] K. Bargiel-Matusiewicz, M. Ledzińska (red.), Psychologiczne mechanizmy regulacji z perspektywy zdrowia i choroby (s. 207-239). Warszawa: Liberi Libri. https://www.liberilibri.pl/ksiazki/item/50-9788363487423

López Pérez, D., Leonardi, G., Niedźwiecka, A., Radkowska, A., Raczaszek-Leonardi, J., Tomalski, P. (2017). Combining Recurrence Analysis and Automatic Movement Extraction from Video Recordings to Study Behavioural Coupling in Face-to-Face Parent-Child Interactions. Frontiers in Psychology, 8, 2228. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2017.02228/full

Niedźwiecka, A., Ramotowska, S., Tomalski, P. (2017). Mutual gaze during early mother-infant interactions promotes attention control development. Child Development, 89(6), 2230-2244. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/cdev.12830/full

Raport

Pijl, M., Bontinck, C., Niedźwiecka, A. (2014). Exploring possible use of different parent-child interaction coding schemes in high-risk sibling studies. Report prepared for COST Action BM1004 Enhancing the scientific study of early autism in collaboration with Institute of Brain, Behaviour and Mental Health, University of Manchester, Manchester, Wielka Brytania.