Sternak Agnieszka

Moje zainteresowania naukowe lokują się na styku psychologii rozwoju, psychologii edukacji i psychologii klinicznej. Sympatyzując z nurtem systemowym przyglądam się wybranym zagadnieniom z ww. obszarów, posługując się głównie jakościowym podejściem badawczym.
Wiodące tematy w moich zainteresowaniach naukowych to:
– czynniki wyjaśniające popularność alternatywnych form terapii (np. terapii integracji sensorycznej) i edukacji;
– zagadnienia edukacji włączającej i kształtowanie postaw akceptacji dla różnorodności wśród najmłodszych;
– destygmatyzacja zaburzeń psychicznych;
– odkrywanie okoliczności sprzyjających kształtowaniu się więzi emocjonalnej w epoce uzależniającej siły mediów społecznościowych, cywilizacji ekranów i stresu informacyjnego;
– popularyzacja efektywnego wykorzystywania twórczego napięcia, które generowane jest dychotomicznym postrzeganiem wybranych zjawisk społecznych: np. korzystanie z Internetu w młodszym wieku szkolnym; matematyka jest dla chłopców, a polski dla dziewcząt i in.
Publikacje:
Sternak, A. (2017). Dziecko z SPD w przestrzeni edukacyjnej. Współpraca terapeutów, rodziców i nauczycieli – przegląd dobrych praktyk, W: I. Surina, M. Chrzanowska-Gancarz (red.), Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej edukacji (s. 106-120). Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Edward Mitek.
Sternak, A. (2016). O związku Zaburzeń Przetwarzania Sensorycznego z nieśmiałością. Terapia Integracji Sensorycznej jako metoda z pogranicza biologii i nauk humanistycznych. W: D. Wężowicz-Ziółkowska, Emilia Wieczorkowska (red.), Biological Turn. Idee biologii w humanistyce współczesnej (s. 163-175). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Sternak, A. (2015). Czy można odbudować więź? O roli zaufania w relacji terapeutycznej w pracy z dzieckiem z SPD (sensory processing disorder), W: I. Jazukiewicz (red.), Zaufanie jako sprawność moralna w wychowaniu, s. 151-169. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Zajęcia prowadzone na Wydziale Psychologii UW (od roku 2012):
Jakościowe metody badawcze – kurs obligatoryjny
Ścieżki rozwoju zawodowego – kurs obligatoryjny
Edukacja a psychopatologia. Organizacja środowiska uczenia się osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych. – kurs specjalizacyjny
Swobodne metody diagnostyczne – kurs obligatoryjny
Jesień życia czy złoty wiek ? Psychologia rozwojowa osób starszych – kurs fakultatywny
Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat. Podstawowe zagadnienia i metody ich oceny. – kurs fakultatywny
Zajęcia prowadzone na Wydziale Pedagogicznym UW (2017/18):
Zaburzenia rozwojowe dzieci i młodzieży – kurs obligatoryjny
Zajęcia prowadzone na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym (w latach 2011-2015):
Psychologia ogólna – kurs obligatoryjny
Biologiczne podstawy zachowania – kurs obligatoryjny
Psychologia osób z wadą słuchu – kurs obligatoryjny
Przewodnicząca Komisji Stypendialnej Doktorantów