Dzieci z Ukrainy. Jak dobrze być z nimi w szkole?

AktualnościArchiwum spotkańPolecane materiały

 

Zapraszamy serdecznie na spotkania dla osób towarzyszących dzieciom ukraińskim w polskich szkołach. Spotkania odbywają się online, w każdą środę od godz. 18.00 do 19.30. Zapraszamy wszystkich zainteresowanych – wsparcia potrzebują zarówno studenci, jak i nauczyciele oraz wolontariusze bez przygotowania psychologiczno/pedagogicznego. Spotkania będziemy zaczynać prezentacją na określony temat, a potem pozostawimy przestrzeń na pytania i dyskusję.

Koordynatorki:

dr hab. Anna Cierpka, anna.cierpka@psych.uw.edu.pl

dr Karolina Małek, kmalek@psych.uw.edu.pl

 

Najbliższe spotkanie:

Zapraszamy na kolejne spotkanie w cyklu, które odbędzie się  18 maja o godz. 18.00. Spotkanie z Oleną Tsybulniak – nauczycielką szkoły ogólnej w Ukrainie z 22 letnim stażem oraz jej synem, odbędzie się pod hasłem: „Różnice miedzy szkoła ukraińska i polska – perspektywa nauczyciela, rodzica i ucznia”.

 

LINK DO SPOTKAŃ >>

Wydarzenie na Facebooku >>

 

 

Zadaj nam pytanie lub zgłoś temat!

Zachęcamy do zadawania pytań do poprzednich spotkań i przesyłania tematów jakie byłyby dla Państwa wartościowe poprzez formularz >>

 

Uczniowie z Ukrainy. Jak dobrze być z nimi w szkole? (16.03.2022)

Czego się dowiesz: 

  • Z czym mierzą się dzieci i rodzice uciekający przed wojną na poziomie psychologicznym
  • Jak może się to przejawiać w codziennym funkcjonowaniu dziecka w szkole
  • Czego potrzebują dzieci/rodzice od dorosłego/nauczyciela w szkole
  • Czego mogą potrzebować  wolontariusze/nauczyciele w szkole.

Sylwetka prowadzącej: dr Karolina Małek – adiunkt na Wydziale Psychologii UW, jednym z jej obszarów zainteresowań jest praca z nauczycielami  – wspieranie ich w działalności wychowawczej i edukacyjnej, a także psychoprofilaktyka zawodu nauczyciela. Pracuje klinicznie jako psychoterapeutka par i rodzin w Specjalistycznej Poradni Rodzinnej Bemowo 

Link do nagrania: Uczniowie z Ukrainy
Do pobrania prezentacja: Uczniowie z Ukrainy

Zachęcamy do zadawania pytań do poprzednich spotkań i przesyłania tematów jakie byłyby dla Państwa wartościowe poprzez formularz >>


Granice pomagania. Czy trzeba się chronić? (23.03.2022)

Czego się dowiesz: 

  • Z czym mierzą się osoby pomagające innym
  • Dlaczego warto zadbać o siebie
  • W jaki sposób tworzyć granicę między dbaniem o potrzeby innych i swoje własne w sytuacji kryzysowej

Sylwetka prowadzącej: dr hab. Anna Cierpka – pełni funkcję Kierowniczki Katedry Psychologii Rozwojowej, prowadzi zajęcia dydaktyczne na Wydziale Psychologii. Badawczo interesuje się rodziną jako środowiskiem rozwoju i wychowania oraz psychologią narracyjną. Przyjmuje, iż rzeczywistość jest konstruowana narracyjnie, a poprzez nasze opowieści bierzemy udział w tworzeniu świata. Pracuje jako psychoterapeutka par i rodzin oraz prowadzi terapię indywidualną.

Link do nagrania: Granice pomagania
Do pobrania prezentacja: Granice Pomagania

Zachęcamy do zadawania pytań do poprzednich spotkań i przesyłania tematów jakie byłyby dla Państwa wartościowe poprzez formularz >>


Wsparcie dla dzieci – budująca bezpieczeństwo i lecząca zabawa (30.03.2022)

Czego się dowiesz: 

  • Czym jest zabawa i jakie przybiera formy 
  • W jaki sposób dobierać materiały do aktywności dzieci
  • W jaki sposób komunikować się z dziećmi
  • Czym jest tzw. „nieładna” zabawa i co umożliwia dzieciom

Sylwetki prowadzących:

dr hab. Anna Cierpka – pełni funkcję Kierowniczki Katedry Psychologii Rozwojowej, prowadzi zajęcia dydaktyczne na Wydziale Psychologii. Badawczo interesuje się rodziną jako środowiskiem rozwoju i wychowania oraz psychologią narracyjną. Przyjmuje, iż rzeczywistość jest konstruowana narracyjnie, a poprzez nasze opowieści bierzemy udział w tworzeniu świata. Pracuje jako psychoterapeutka par i rodzin oraz prowadzi terapię indywidualną.

mgr Zofia Borska-Mądrzycka – dyrektorka Warsaw International Studies in Psychology, asystent w Katedrze Psychologii Rozwojowej, prowadzi zajęcia dydaktyczne na Wydziale Psychologii. Ma doświadczenie z zakresu diagnozy psychologicznej, pracowała w Centrum Terapii Autyzmu SOTIS.

dr Karolina Małek – adiunkt na Wydziale Psychologii UW, jednym z jej obszarów zainteresowań jest praca z nauczycielami  – wspieranie ich w działalności wychowawczej i edukacyjnej, a także psychoprofilaktyka zawodu nauczyciela. Pracuje klinicznie jako psychoterapeutka par i rodzin w Specjalistycznej Poradni Rodzinnej Bemowo 

Link do nagrania: Wsparcie dla dzieci – zabawa
Do pobrania prezentacja: Wsparcie dla dzieci

Zachęcamy do zadawania pytań do poprzednich spotkań i przesyłania tematów jakie byłyby dla Państwa wartościowe poprzez formularz >

 


Wzmocnienie i dobra zabawa dla dzieci. Добре веселощів і підкріплення для дітей (06.04.2022)

Czego się dowiesz: 

  • W jaki sposób reagować na „nieładną zabawę” 
  • Kim jest uważny strażnik zabawy
  • Dlaczego dzieci mogą negatywnie reagować na różnice i jak zbudować przestrzeń by porozmawiać o tym z dzieckiem
  • Otrzymasz garść dostępnych materiałów: książek, audiobooków i materiałów dedykowanym dzieciom i nie tylko! Sprawdź zakładkę Polecane Materiały.

Sylwetki prowadzących:

dr hab. Anna Cierpka – pełni funkcję Kierowniczki Katedry Psychologii Rozwojowej, prowadzi zajęcia dydaktyczne na Wydziale Psychologii. Badawczo interesuje się rodziną jako środowiskiem rozwoju i wychowania oraz psychologią narracyjną. Przyjmuje, iż rzeczywistość jest konstruowana narracyjnie, a poprzez nasze opowieści bierzemy udział w tworzeniu świata. Pracuje jako psychoterapeutka par i rodzin oraz prowadzi terapię indywidualną.

dr Karolina Małek – adiunkt na Wydziale Psychologii UW, jednym z jej obszarów zainteresowań jest praca z nauczycielami  – wspieranie ich w działalności wychowawczej i edukacyjnej, a także psychoprofilaktyka zawodu nauczyciela. Pracuje klinicznie jako psychoterapeutka par i rodzin w Specjalistycznej Poradni Rodzinnej Bemowo 

dr Julia Barlińska – adiunkt na Wydziale Psychologii. W ramach zainteresowań tworzy programy profilaktyczne skierowane do dzieci oraz popularyzuje naukę, szczególnie w obszarze cyberprzemocy i zmiany nawyków żywieniowych

Link do nagrania: Wzmocnienie i zabawa
Do pobrania prezentacja: Wzmocnienie i zabawa

Zachęcamy do zadawania pytań do poprzednich spotkań i przesyłania tematów jakie byłyby dla Państwa wartościowe poprzez formularz >

 


Pomoc w kryzysie poprzez skupienie się na teraźniejszości i na lepszej przyszłości (13.04.2022)

Czego się dowiesz: 

  • Czym są psychologiczne skutki kryzysu wg Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach
  • Na czym koncentrować się przy pracy z dziećmi w czasie kryzysu
  • Czym jest praca na zasobach

Sylwetki prowadzących:

dr hab. Grażyna Katra – kierownik specjalizacji Psychologia Wychowawcza Stosowana. Zajmuje się problematyką okresu dorastania oraz wychowania. Jest inicjatorem powołania Zespołu ds. Edukacji Psychologicznej dla Specjalizacji Nauczycielskich UW i współtwórcą programu nauczania psychologii na tej specjalności. Odbyła szereg szkoleń z zakresu psychoterapii poznawczo-behawioralnej dzieci i młodzieży oraz terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach (poziom I i II) i licznych szkoleń opartych na tym podejściu. Jest certyfikowanym coachem MLC (Multi-Level Coaching).

dr hab. Anna Cierpka – pełni funkcję Kierowniczki Katedry Psychologii Rozwojowej, prowadzi zajęcia dydaktyczne na Wydziale Psychologii. Badawczo interesuje się rodziną jako środowiskiem rozwoju i wychowania oraz psychologią narracyjną. Przyjmuje, iż rzeczywistość jest konstruowana narracyjnie, a poprzez nasze opowieści bierzemy udział w tworzeniu świata. Pracuje jako psychoterapeutka par i rodzin oraz prowadzi terapię indywidualną.

dr Karolina Małek – adiunkt na Wydziale Psychologii UW, jednym z jej obszarów zainteresowań jest praca z nauczycielami  – wspieranie ich w działalności wychowawczej i edukacyjnej, a także psychoprofilaktyka zawodu nauczyciela. Pracuje klinicznie jako psychoterapeutka par i rodzin w Specjalistycznej Poradni Rodzinnej Bemowo 

Link do nagrania: Pomoc w kryzysie
Do pobrania prezentacja: Pomoc w kryzysie

Zachęcamy do zadawania pytań do poprzednich spotkań i przesyłania tematów jakie byłyby dla Państwa wartościowe poprzez formularz >

 


Nauczyciele i Rodzice – jak budować współpracę (20.04.2022)

Czego się dowiesz: 

  • Jakie są filary Szkoły
  • Czym różni się szkoła polska od szkoły ukraińskiej
  • Jak sobie poradzić w związku z występującymi różnicami w szkolnictwie i kulturze
  • Jak rozmawiać, dbając przy tym o własne granice

Sylwetki prowadzących:

dr hab. Anna Cierpka – pełni funkcję Kierowniczki Katedry Psychologii Rozwojowej, prowadzi zajęcia dydaktyczne na Wydziale Psychologii. Badawczo interesuje się rodziną jako środowiskiem rozwoju i wychowania oraz psychologią narracyjną. Przyjmuje, iż rzeczywistość jest konstruowana narracyjnie, a poprzez nasze opowieści bierzemy udział w tworzeniu świata. Pracuje jako psychoterapeutka par i rodzin oraz prowadzi terapię indywidualną.

dr Karolina Małek – adiunkt na Wydziale Psychologii UW, jednym z jej obszarów zainteresowań jest praca z nauczycielami  – wspieranie ich w działalności wychowawczej i edukacyjnej, a także psychoprofilaktyka zawodu nauczyciela. Pracuje klinicznie jako psychoterapeutka par i rodzin w Specjalistycznej Poradni Rodzinnej Bemowo 

Do pobrania prezentacja:Nauczyciele i Rodzice jak budować współpracę

Zachęcamy do zadawania pytań do poprzednich spotkań i przesyłania tematów jakie byłyby dla Państwa wartościowe poprzez formularz >

 


Przywiązanie w kontekście doświadczeń wojennych  (27.04.2022)

Czego się dowiesz: 

  • Jakie są style przywiązania i jak mogą one wpływać na reakcje
  • Czym jest zespół stresu pourazowego (PTSD) i jakie są jego symptomy
  • Czym jest doświadczenie traumatyczne dzieci w kontekście wojny
  • W jaki sposób interweniować w stosunku do dzieci i matek
  • Jaka jest rola zabawy w warunkach wojny

Sylwetka prowadzącej:

dr hab. Katarzyna Lubiewska jest pracownikiem Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz prezesem Towarzystwa Badań nad Emocjami i Przywiązaniem (SEAS Polska). Badaczka zajmuje się pomiarem przywiązania w bliskich związkach, rodzicielstwa oraz badaniem związków pomiędzy rodzicielstwem i przywiązaniem w perspektywie międzykulturowej.

Link do nagrania: Przywiązanie w kontekście doświadczeń wojennych

Do pobrania prezentacja: Przywiązanie na wojnie

Zachęcamy do zadawania pytań do poprzednich spotkań i przesyłania tematów jakie byłyby dla Państwa wartościowe poprzez formularz >

 

11 maja o godz. 18.00. Spotkanie poprowadzi Zofia Borska-Mądrzycka pod hasłem: „Między asymilacją a adaptacją. Oczekiwania dorosłych opiekunów, a potrzeby dzieci-uchodźców”.

 


Między asymilacją a adaptacją. Oczekiwania dorosłych opiekunów, a potrzeby dzieci-uchodźców (11.05.2022)

Sylwetka prowadzącej:

mgr Zofia Borska-Mądrzycka – dyrektorka Warsaw International Studies in Psychology, asystent w Katedrze Psychologii Rozwojowej, prowadzi zajęcia dydaktyczne na Wydziale Psychologii. Ma doświadczenie z zakresu diagnozy psychologicznej, pracowała w Centrum Terapii Autyzmu SOTIS.

Zachęcamy do zadawania pytań do poprzednich spotkań i przesyłania tematów jakie byłyby dla Państwa wartościowe poprzez formularz >


Materiały pomocne w pracy z dziećmi i nie tylko.. 

Komunikatory wizualne:

  • Projekt autorstwa studentek i studentów pierwszego roku School of Form Uniwersytetu SWPS opublikowany na licencji CC BY-NC-SA 4.0:
    • Czego potrzebujesz w trzech wersjach językowych:
  • Kosmos dla dziewczynek (Fundacja Kosmos),
    materiały przygotowały: Joanna Czeczott, Agnieszka  Wojnarowska oraz Anna Kalisz

Ulotki i poradniki

Ulotka wolontariuszy „Na punkcie pomocowym. Co robić?”

Ulotkę opracowali: Anna Wieczorek, Joanna Stefańska, Ludmiła Rycielska, Martyna Goryniak, Radosław Kaczan, Kira Dobroczyńska, Boris Poleganov. Tłumaczenie na język ukraiński: Anna Piekut, Halyna Synieoka.

GUIDE FOR REFUGEE PARENTS By psychologists Atle Dyregrov and Magne Raundalen

Emotional Protected Space – From Stress to Functionalty During Emergencies

 

Webinary, wywiady i rozmowy z ekspertami: