Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Zdalne seminarium CBU UW: Psychology of political discourse on social media and online news: Three insights from behavioural data science

Zdalne seminarium CBU UW: Psychology of political discourse on social media and online news: Three insights from behavioural data science

Kategoria: Aktualności Wydziału, Konferencje i spotkania naukowe

Zapraszamy na najbliższe zdalne seminarium Katedry Centrum Badań nad Uprzedzeniami. Będziemy tym razem gościć prof. Łukasza Walaska z Uniwersytetu w Warwick, który opowie nam o psychologii dyskursu politycznego w mediach społecznościowych i wiadomościach online.

Seminarium odbędzie się 16 grudnia października (w środę) w godzinach 12:00-13:30.

Tych z Państwa, którzy byliby zainteresowani udziałem w seminarium, prosimy o przesłanie informacji na maila:  sabina.torunczyk-ruiz@psych.uw.edu.pl

Poniżej tytuł i streszczenie wystąpienia.

***

Psychology of political discourse on social media and online news: Three insights from behavioural data science

prof. Łukasz Walasek, University of Warwick

It is now easier than ever to access large volumes of text data published online. In combination with the latest computational methods, these data offer an unprecedented opportunity for behavioural scientists to study individuals and group dynamics of people’s attitudes, beliefs, and behaviours. In this presentation, I will summarize results from three papers, which all combine natural language processing methods with data obtained from online news media and Twitter. First, I will show how geo-political events relate to the psychological distance expressed in the concreteness/abstractness of written language. Second, I will illustrate how corpora of news stories can be used to study media representation (and biases) pertaining to presidential candidates in the US election of 2016. Finally, I will present recent results of a study investigating the dynamics of polarization on Twitter in the period leading up to the Polish presidential election of 2020. All three papers will showcase the value of behavioural data science methods for providing a novel way of testing and extending existing psychological theories in the context of significant real-world phenomena.